Kemi

Bestem Henry konstant ud fra temperatur og koncentration

04. januar kl. 13:41 af Fuzher - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa!

Jeg har en opgave jeg simpelthen ikke kan løse, hvor jeg skal bestemme k' men ikke har trykket. Opgaven lyder:

Angiv værdien af Henrys konstant (k’) for CO2 ved ligevægt mellem gasfase og opløst CO2 i en 0,15 M vandig opløsning af NaCl og en temperatur på 4 °C.

Svarmulighederne er:

1 4,35 kPa/mM.
2 2,60 kPa/mM.
3 1,62 kPa/mM.
4 1,56 kPa/mM.
5 1,33 kPa/mM.

Jeg ved jeg skal bruge Henry's lov, men jeg mangler trykket og ved ikke hvordan det skal findes ud fra ovenstående info.

Alt hjælp er værdsat! tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. januar kl. 16:31 af mathon

Der er tale om Raoult's lov:
                                                 \small \begin{array}{lllll}&& P_1= X_1\cdot P_1^{\, o}\qquad \textup{Raoult' lovs}\\\textup{hvor molbr\o ken}\\&&X_1=\frac{n_{\textup{solvent}}}{n_{\textup{solvent}}+n_{\textup{solute}}}=\frac{\frac{1000\;\mathrm{g}}{18.015\;\mathrm{\frac{g}{mol}}}}{\frac{1000\;\mathrm{g}}{18.015\;\mathrm{\frac{g}{mol}}}+0.15\;\mathrm{mol}}=0.997305\\ \textup{og}\\&&P_1^{\, o}\textup{ er damptrykket af det rene opl\o sningsmiddel}\\\\&&P_1=X_1\cdot k_H \cdot c_{CO_2 \textup{ ved 4C}\degree}\\\\&&p_1=\left (0.997305 \cdot k_H \right ) \cdot c_{CO_2} \textup{ ved 4C}\degree\\\\ \textup{Henrys konstant}&&\textup{afh\ae nger af gassen, opl\o sningsmidlet og temperaturen.} \end{}


Svar #2
04. januar kl. 17:32 af Fuzher

Hej Mathon,

Tak for dit svar, men jeg tror aldrig vi har brugt den lov i vores undervisning før og det er heller ikke en jeg kan finde i min bog. Jeg har dog en tabelbog hvor der står at vands damptryk ved 4 grader er 813 Pa, men kan ikke forstå hvor dette skal bruges?

Facit er 1,56 kPa/mM


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. januar kl. 18:39 af mathon

\small \small \small \begin{array}{lllllll}&& P_1=\left ( 0.997305\cdot k_H \right )\cdot c_{CO_2} \approx k_H\cdot c_{CO_2}\\\\ \textup{hvorfor}&& P_{CO_2}=k_H\cdot c_{CO_2}\\\\ \textup{Molariteten af opl\o st }CO_2&&\textup{skal kendes} \end{}


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. januar kl. 20:59 af medicinstuderende4

Hej 

Sidder faktisk med samme opgave, og kan heller ikke finde den såkaldte Raoult´s lov i KDO. 

Mathon kan du evt forklare det på en anden måde :)


Svar #5
08. januar kl. 22:09 af Fuzher

Hej Medicinstuderende4

Jeg fandt ud af hvad man skulle gøre efter at have snakket med en vejleder.

Man skal bruge interpolation mellem de 2 henry konstanter for CO2 tættest på 4 grader. Dvs du bruger henry konstant værdierne for 0 og 10 grader, da vi skal finde henry konstant for CO2 ved 4 grader:

Interpolationen for henry konstant:

Ingen tilgængelig beskrivelse.

Det på en måde lidt en unfair opgave ift. pensum, da den tager udgangspunkt i en formel man brugte enten tilbage i gymnasiet eller 1 enkel gang under et forsøg, og siden da er den ikke blevet taget i brug i undervisningen. Den står naturligvis heller ikke i KDO, but that is life :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. januar kl. 10:44 af medicinstuderende4

Det kan jeg godt se. Mange tak for hjælpen. 

Jeg sad og fumlede med opgaven en hel del, og tænkte også på at gøre dette men tænkte det var for godt til at være sandt :) 

Tak for det 


Skriv et svar til: Bestem Henry konstant ud fra temperatur og koncentration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.