Dansk

Hængte eller hang?

22. januar kl. 01:41 af tyskspørgsmål - Niveau: A-niveau

Dette spørgsmål er måske en smule pinligt siden jeg er dansker og dansk er mit modersmål, men her for nyligt havde jeg forældrene på besøg, og vi endte med at tale om et interessant emne. Vi endte med at diskutere om det det hedder hang eller hængte. Min mor mener at man siger "Jeg hængte min jakke på knagen." mens min far mener at man burde sige "Jeg hang min jakke på knagen". Så ja, hedder det egentlig hængte eller hang på standarddansk?

Jeg er meget interesseret i jeres svar.

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. januar kl. 08:54 af mathon

"Jeg hængte min jakke på knagen"

                                                                             hængte noget      kræver en aktiv bevægelse/ som i anbragte.

"Min jakke hang på knagen i forvejen, da ...."       

                                                                             hang på               var hængende på knagen.        

                        

                           


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. januar kl. 10:43 af Stygotius

Dette problem har ikke så meget med "aktiv bevægelse" at gøre. Det drejer sig om er et rent grammatisk problem. 

-Hvis verbet "hænge" bruges transitivt (dvs. har et direkte objekt (et genstandsled), hedder det "hængte" i datid (Jeg hængte min frakke på knagen).

Hvis "hænge" bruges intransitivt (dvs. ikke har noget genstandsled),  hedder det "hang" i datid (Frakken hang på knagen)

Din mor har altså helt ret,


Skriv et svar til: Hængte eller hang?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.