Matematik

multilinear regression model alternativer

04. april kl. 17:49 af Fikshun - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg står og skal til at skrive en ogpave, og har svært ved at vælge en model. Lige pt. går det på en multilinear regression model, men min data passer formegtlig ikke til denne, hvorfor jeg efterpørger nogle andre modeller mit data måske kan benyttes på?

Data: Jeg står lige nu og skal se på hvorvidt ESG har en betydning for performance for fonde, og min data ses at være min egen kalkuleret ESG score ud fra nogle forskellige parametre, fondes medlemsskabber af ESG orienteret organisationer og lignende.

Rigtig god dag.


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. april kl. 20:50 af Martin2Holte

Kan du dele dine data i et regneark, så man kan se hvilken model der ville passe ?


Svar #2
04. april kl. 21:45 af Fikshun

Hej Martin,

Tak for din besked. Selvfølgelig vil jeg det.

Jeg ser på Net IRR og Net Multiple (hver for sig) op mod mit ESG data. ESG data ses at være GPM Score (alle fonde har en score, kolonne Q, som i kolonne R bliver delt op i 4 segmenter), PRI medlemskab, ESG label via en hjemmeside (kolonne U). Fra kolonne V-AB ses min inddeling af de forskellige labels og kontrolvariabler så de kan fungere i en regression model. 

Hvis jeg vælger af bruge en linæer regression model, som jeg tænkre ikke er optimal til dataen, kan det måske bakkes op med en T-test eller anden type, idet regressions modellen ikke er helt i top?

God aften.

Vedhæftet fil:Datasæt.xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. april kl. 13:28 af Martin2Holte

Jeg kunne ikke finde noget signifikant korrelation mellem ESG score og performance.


Svar #4
05. april kl. 13:31 af Fikshun

Hej, nej det kan jeg heller ikke. Spørgsmålet går dog mere på, hvordan det er bedst at fremvise dette.

Er det via en multipel linæer regression model, eller er den for tynd til at benyttes. Hvis den skal bruges, mon en anden model eller test som t-test skal benyttes som "back-up"? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. april kl. 13:36 af Martin2Holte

Absence of evidence is not evidence of absence.
Bare fordi en valgt model ikke er signifikant beviser det ikke at der ikke findes signifikante modeller.
Du kan evt sortere data efter GPM score og plotte de variabler som indikerer performance, så man kan se at de ikke er korreleret.

Svar #6
05. april kl. 13:38 af Fikshun

Ja, opgaven skal bare være mere fyldestgørende end et scatterplot, hvorfor en model skal benyttes.


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. april kl. 13:47 af Martin2Holte

Du kan prøve med polynomer af forskellig grad, fx anden og tredje grad, og beregne R^2. For at sikre at du ikke overfitter kunne du opdele data i 2 sæt (fx hver anden række), beregne modellen på basis af det ene sæt og se hvor godt det matcher det andet sæt. En Polynom af en højere grad vil typisk passe bedre til det første sæt som man bruger til sit fit, men dårligere til det andet sæt.

Svar #8
05. april kl. 13:48 af Fikshun

Hvis det er din anbefaling, så vil jeg læse op på det, tak.


Skriv et svar til: multilinear regression model alternativer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.