Fysik

Elektricitet og effekt

27. maj kl. 11:06 af Solenskin - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har en opgave, som jeg ikke ved, hvordan jeg skal komme videre. Jeg ved, at jeg har beregnet d) forkert, men jeg ved ikke, hvordan man kommer til det rigtige svar. Jeg håber nogen kan hjælpe mig her


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. maj kl. 12:26 af mathon

Den sidste et ikke så god.

Svar #2
27. maj kl. 12:29 af Solenskin

Hej Mathon

Ja, jeg ved, at den sidste ikke var rigtig. Jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal gøre det rigtigt


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. maj kl. 21:05 af ringstedLC

b) 

\begin{align*} R_{tot}=R_{i}+R &= \frac{U_{0}}{I} \\ R &= \frac{U_{0}}{I}-R_{i} \\ R &= \frac{4.8\,\textup{V}}{0.4\,\textup{A}}-1.2\,\Omega={\color{Red} 10.8}\,\Omega \end{align*}

Bemærk hvordan kun opgavens oplysninger bruges.

Rent opgaveteknisk: Man regner kun videre med et foregående resultat, hvis det er nødvendigt. Og da gerne med en eksakt værdi istedet for en afrundet.

c) er derfor heller ikke helt rigtig.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. maj kl. 21:05 af ringstedLC

d) To ens modstande koblet i parallel:

\begin{align*} R_E &= \frac{R}{2}=\frac{10.75\,\Omega}{2}=5.375\,\Omega \end{align*}

Strømmen i batteriet øges fordi belastningsmodstanden nu kun er det halve. Derfor øges spændingsfaldet over Ri og derfor falder Upol :

\begin{align*} P_{R_E}= I^2\cdot R &= \left (\frac{U_0}{R_i+R_E} \right )^{\!2}\!\cdot R_E \end{align*}

I modsætning til c), hvor nævneren er større:

\begin{align*} P_{R}=I^2\cdot R &= \left (\frac{U_0}{R_i+R} \right )^{\!2}\!\cdot R \\ &= \left (\frac{U_0}{R_i+{\color{Red} 2\cdot R_E}} \right )^{\!2}\!\cdot R \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. maj kl. 21:05 af ringstedLC

e)

\begin{align*} \eta=\frac{P_{R_E}}{P_{Tot}}=\frac{I^{2}\!\cdot R_{E}}{U_{0}\cdot I} &= \frac{I\cdot R_{E}}{U_{0}} \\ \eta &= \frac{\frac{U_{0}}{R_{i}+R_{E}}\cdot R_{E}}{U_{0}}=\frac{R_{E}}{R_{i}+R_{E}} \end{align*}

Prøv at beregne virkningsgraden med kun en pære og sammenlign:

\begin{align*} \eta_1=\frac{R}{R_{i}+R} \end{align*}

Bemærk: Den tabte effekt afsættes i batteriets indre modstand.


Svar #6
27. maj kl. 23:28 af Solenskin

Hej RingstedLC

Mange tak for forklaringen og hjælpen. Jeg er meget taknemmelig :-)


Skriv et svar til: Elektricitet og effekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.