Fysik
Udregning af mekanisk energi
Jge har fået tildelt en opgave hvor jeg skal regne mekanisk energi som lyder,
"Bilen kører med farten 50 km/t ind på en anden glatbane, som hælder 8,0 grader nedad ift. vandret. Bilen og førerens samlede masse er 975 kg.
c) Udregn den mekaniske energi som bilen har ved toppen af bakken (lige når den kører ind på banen)."
Jeg ved at mekanisk energi er summen af potentiel og kinetisk energi ved
Emek = Ekin + Epot
Jeg har regnet den kinetiske energi til at være 6771,375 J ved
Ekin = 1/2 * 975 kg * 13,89 m/s = 6771,375 J
Men jeg kan ikke regne den potentielle energi da jeg ikke kender højden. Nogen ide om hvordan jeg kan inkludere de 8,0 grader i mine beregninger?
Svar #1
10. juni kl. 01:22 af Elevbrugforhjælp
Ups fejl ved kinetisk energi
1/2 * 975 kg * 13,98^2 = 94954,4 J
Svar #2
10. juni kl. 18:16 af ringstedLC
Der er to muligheder for pot. energi. Enten har du overset en oplysning eller -, banen starter i højden "nul", hvilket giver Epot = 0, og går ned i en sænkning.
Banen hældning spiller ingen rolle før bilen er på den (lige når den kører ind på banen).
Svar #3
11. juni kl. 12:35 af Elevbrugforhjælp
Tak for svar:)
I en anden opgave efter denne er det givet at den skrå bane er 30 m lang, men jeg ser ikke hvordan dette kan være relevant for højden af banen. Men jeg antager så bare at banen er højden '0'. Tak!
Svar #4
11. juni kl. 20:59 af ringstedLC
#3 I den senere opgave kan sinus for en retvinklet trekant bruges (når hældningsvinklen er kendt).
Skriv et svar til: Udregning af mekanisk energi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.