Dansk

HASTER - hjælp til betydning af vers i digt

05. juni kl. 19:34 af Hej1331 - Niveau: 9. klasse

Hej med jer,

Jeg skal snart op i mundtlig dansk og sidder og analyserer digetet "Skæbne", som er mit prøveoplæg (hører under fordybelsesområdet "1940'erne")

Jeg har dog brug for lidt hjælp til, hvad nogle af versene egentlig betyder i bogstavelig forstand (ikke som billedsprog). Det handler om strofe 3 vers 2 (det med træerne der lyser over pigernes hår) og strofe 4 vers 3+4 ("For had, hån og trusler...")

En anden lille ting; hvad betyder partikammerat (i digtets sammenhæng)?

Har vedhæftet digtet, så håber I måsle har lyst til at hjælpe lidt. Tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni kl. 09:01 af J3ger

Måden jeg ser det er at "Tykke", som han har mobbet før i bliver ældre og begynder at håne ham, men det med den "løftede hånd" lyder også meget som en nazi ting. Strofe 3 lyder som om at Tykke her også blivet leet af af den pige han er forelsket i, og som reaktion, så vælger han at blive nazi, fordi at så tager han magten tilbage. Mange ting kan man sige om nazier, men man tog dem da seriøst. "Partikammerat" understreger blot mere at Tykke er blevet nazi. Han er del af partiet. Jeg håber at de hjælper!

Svar #2
06. juni kl. 10:20 af Hej1331

Det hjalp bestemt. Mange tak skal du ha'

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. juni kl. 10:35 af J3ger

Godt at høre!

Skriv et svar til: HASTER - hjælp til betydning af vers i digt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.