Matematik
Find toppunktet
09. juli 2024 af
Brix135
-
Niveau: C-niveau
Hej. Der er noget som har gået og irriteret mig i lidt tid som jeg simpelthen ikke kan få til at give mening. Det er højst sandsynligt mig der har overset noget eller har regnet forkert, men det ville være dejligt, hvis nogen kunne forklare.
Jeg skal finde toppunktet i f(x)=3x^2+12x+2.
Det fungerer helt fint når jeg bruger toppunktsformelen. Jeg får x=-2 og y=-10
Problemet ligger når jeg prøver at finde toppunktet ved at differentiere. Her er hvad jeg får ud:
F’(x)=6x+12=0 X=-2 X-koordinaten er sådan set rigtig, men når jeg prøver at finde y går det galt.
F(-2)=3*(-2)^2+12*(-2)+2 = (-12)+(-24)+2=-34 Y=-34
Ligegyldigt, hvor mange gange jeg prøver får jeg altid y til at være -34. Jeg kan se at når jeg tegner parablen er toppunktet y = -10.
Igen er det nok en fejl fra min side som jeg ikke kan se. Håber der er nogen som kan forklare. På forhånd tak.
Jeg skal finde toppunktet i f(x)=3x^2+12x+2.
Det fungerer helt fint når jeg bruger toppunktsformelen. Jeg får x=-2 og y=-10
Problemet ligger når jeg prøver at finde toppunktet ved at differentiere. Her er hvad jeg får ud:
F’(x)=6x+12=0 X=-2 X-koordinaten er sådan set rigtig, men når jeg prøver at finde y går det galt.
F(-2)=3*(-2)^2+12*(-2)+2 = (-12)+(-24)+2=-34 Y=-34
Ligegyldigt, hvor mange gange jeg prøver får jeg altid y til at være -34. Jeg kan se at når jeg tegner parablen er toppunktet y = -10.
Igen er det nok en fejl fra min side som jeg ikke kan se. Håber der er nogen som kan forklare. På forhånd tak.
Svar #1
09. juli 2024 af ringstedLC
NB. Ret din profil; C niveau og 9. kl passer ikke sammen. C niveau og diff.-regning passer heller ikke sammen.
Skriv et svar til: Find toppunktet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.