Matematik

Tegn graf

29. juli kl. 21:27 af jona822i - Niveau: B-niveau

Hej, endnu engang er jeg helt lost :)

Jeg skal tegne en mulig graf, og parablen skal vende nedad og have rødder i -1 og 5  

Kan jeg gøre det mere præcist end det?

Vh

Brugbart svar (1)

Svar #1
29. juli kl. 21:43 af Eksperimentalfysikeren

Det fremgår ikke, hvad bileget består af. Jeg vil se bort fra billaget i første omgang.

På et kvadreret ark tegne du et koordinatsystem. Marker de to punkter på x-aksen. Tegn så en bue fra det ene til det andet over x-aksen. Forlæng enderne nedad.

Det er den grove måde at gøre det på.

En mere detailleret tegning kan du få ved at benytte at ax2+bx+c = a(x-r1)(x-r2), hvor r1 og r2 er polynomiets rødder, som du har fået opgivet. Vælg et negativt tal for a. Regn så y-værdierne ud for en række x-værdier, indsæt punkterne i koordinatsystemet og tegn grafn gennem punkterne.

Svar #2
29. juli kl. 21:50 af jona822i

Bilag er bare et koordinat system :)
Det er bare sådan en øveeksamens opgave.

Brugbart svar (1)

Svar #3
29. juli kl. 23:27 af ringstedLC

Brugbart svar (1)

Svar #4
29. juli kl. 23:37 af ringstedLC

a) Parablens toppunkt ligger på dens symmetriakse x = (5-(-1)) / 2.

b) Da grenene vender "nedad" må toppunktet ligge i 1. kvadrant. Med toppunktsformlen kan fortegnet for b derfor bestemmes.

Da polynomiet har både en negativ- og en positiv rod, må grafens skæring med y-aksen være positiv. Dette bruges ti at bestemme fortegnet for c.

Brugbart svar (1)

Svar #5
30. juli kl. 08:18 af mathon

a) Parablens toppunkt ligger på dens symmetriakse 
                                                                                       x=\frac{{-1{\color{Red}{+}}5}}{2}=2

Brugbart svar (1)

Svar #6
30. juli kl. 14:56 af mathon

dvs
           \begin{array}{llllll}&& f(x)=a\cdot (x-(-1))\cdot (x-5)\\\\&& f(x)=a\cdot (x^2-5x+x-5)=ax^2+(-4a)x+(-5a)\\ \textup{som for}\\ \textbf{f. eks.}\\&& a=-3\\\textup{giver:}\\&&f(x)=-3x^2+12x+15 \end{}

Brugbart svar (1)

Svar #7
31. juli kl. 12:22 af StoreNord

f(-1) = f(5)   =>
a*(-1)² + b*(-1) +c = a*(5)² +b*5 +c   =>
a - b  =  25a + 5b
-25a = 4b          ; så er b's fortegn det modsatte af a's.

f(0) = a*0² + b*0 +c =  c ;   så c skal være positiv for at skæringspunktet skal være over x-aksen.

Brugbart svar (1)

Svar #8
31. juli kl. 14:08 af M2023

#0. Løsning i Geogebra:

a)

b)

Koefficienten b er hældningen til grafen i skæringspunktet med y-aksen. Denne ses at være positiv.

Koefficienten c er y-værdien for samme skæringspunkt. Den er også positiv.

Vedhæftet fil:graf.png

Brugbart svar (1)

Svar #9
02. august kl. 00:46 af SuneChr

.SP 020820240047.PNG

Vedhæftet fil:SP 020820240047.PNG

Skriv et svar til: Tegn graf

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.