Matematik
kvadratisk optimering
Hej, jeg har brug for hjælp til en af mine eksamenspørgsmål, jeg har opskrevet dækningsbidraget, men jeg er lidt tvivl om hvordan jeg finder den maksimale DB, i både delspørgsmål 1 og 2. Er det muligt at benytte lagrange metoden til begge delspørgsmål? og i så fald hvad er forskel ved dem hvis den ene har en restriktion og den anden ikke har? og hvad menes der helt præcis med "hvis det antages at virksomheden frit kan vælge kombinationen af x og y." Hvis det er muligt, er der nogle der kan vise mig det grafisk. Tak på forhånd!
Svar #2
02. august kl. 16:25 af ringstedLC
1. Maks. DB er funktionens stationære punkt som findes ved at sætte de partielle afledede lig med "0", indsætte talparret (x, y) i funktionen og beregne funktionsværdien.
NB. Niveaukurven er en ellipse, da koefficienterne har samme fortegn og er forskellige. Med ens koeff. ville den være en cirkel.
Svar #4
03. august kl. 12:42 af Luvna
Tak for hjælpen, men jeg er stadig i tvivl om hvad forskellen på delspørgsmål 1 og delspørgsmål 2 er, jeg syntes bare at der bliver bedt om det samme, med den eneste forskel at der er en restriktion i delspørgsmål 2.
Svar #5
03. august kl. 13:12 af ringstedLC
Det gør du, men restriktionen sænker det maksimale DB.
Grafisk "kurer" punktet EDB lidt ned af ellipsoiden.
Svar #6
03. august kl. 16:46 af Luvna
Nåår, det giver mere mening, Tusind tak for hjælpen, jeg forstår det endelig!!
Svar #7
04. august kl. 18:16 af M2023
#0. Løsning i Geogebra. Det grønne plan er y = 6 - x.
Svar #8
04. august kl. 22:30 af M2023
#7. Rettelse.
a) Maksimum DB(4.5,4) = 56.5. b) Maksimum DB(3.67,2.33) = 52.33.
Skriv et svar til: kvadratisk optimering
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.