Fysik
Beregning af gitterkonstruktion
Hej allesammen
Jeg skal bestemme kræfterne i stængerne i denne gitterkonstruktion, jeg har fundet reaktionerne samt kræfterne i stængerne ved de 2understøtninger, men derefter kan jeg simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg går videre med opgaven. Er der venligst nogle som kan hjælpe?
Svar #3
18. september 2024 af Zulliz
Kan du ikke også vedlægge selve opgaven?
Jo den giver ikke meget mere info, vi har fået at vide at vi skal udregne reaktionerne samt kræfterne i de forskellige stænger
Svar #4
18. september 2024 af peter lind
de samlede kræfter må være 0, da gitteret ikke bevæger sig. De påtrykte kræfter må altså være 600 N nedad og 800 N mod højre og disse kræfter skal balanceres af reaktionskræfterne.
Du skal finde retningerne af disse reaktionskræfter ved lidt trogonometri. For eks er retningen af den højre
underste del af gitteret være givet ved tan(v) = 6/4.
NB Du behøver ikke slå tangent op da for eks. den vandrette komponent er F = K*tan(v) = K.* 6/4 hvor K er den totale kraft på gitterdelen.
Du kan så skrive ligningerne op x og y retninger hvorefter du får to ligninger i reaktionskræfterne.
Du gør noget tilsvarende med momentkræfterne om et punkt, du selv vælger
Skriv et svar til: Beregning af gitterkonstruktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.