Fysik

Statik og frie legemer hjælp

07. oktober 2024 af Zulliz - Niveau: Universitet/Videregående

Hej allesammen!

Jeg bøvler med denne statik opgave som jeg har vedhæftet.

Jeg har indtil videre fundet de vertikale kræfter i punkt D og C, men er det rigtigt? Jeg har så svært ved disse frie legemer opgaver, min hjerne står helt af. Please hjælp :(

Vedhæftet fil: Statik opg 3.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. oktober 2024 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. oktober 2024 af peter lind

Den øverste og nederste tegning er stemmer ikke overens. Jeg holder mig til den øverste tegning.

Den total kraft er  2F -1F = F opad

Så er der in indre kraft i A som er lige store og modsat rettet.

Desuden er det totale kraftmoment = 0 i et vilkårligt punkt.

Brugbart svar (1)

Svar #3
08. oktober 2024 af M2023

#0. Jeg tror, at man skal starte med at se på stang-II. Den kraft som virker i D giver anledning til nogle lodrette kræfter blandt andet en i C på 20 kN. Den vandrette kraft i C er 0. Kraften i A er samtlige lodrette krafter på stang-I lagt sammen. Den vandrette kraft i A er 20 kN. Nedenfor er vist beregningen af kraften i C med B som omdrejningspunkt. 

Drejningsmomentet om B giver: (16 m)·FCy = (14,14 kN)·(22,63 m) ⇒ FCy = 20 kN

Vedhæftet fil:Kraft_C.png

Svar #4
09. oktober 2024 af Zulliz

#0. Jeg tror, at man skal starte med at se på stang-II. Den kraft som virker i D giver anledning til nogle lodrette kræfter blandt andet en i C på 20 kN. Den vandrette kraft i C er 0. Kraften i A er samtlige lodrette krafter på stang-I lagt sammen. Den vandrette kraft i A er 20 kN. Nedenfor er vist beregningen af kraften i C med B som omdrejningspunkt. 

Drejningsmomentet om B giver: (16 m)·FCy = (14,14 kN)·(22,63 m) ⇒ FCy = 20 kN

Hej, tak for hjælpen! 

Må jeg spørge hvilket program du har brugt til at tegne med? Det ser godt ud :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. oktober 2024 af M2023

#4...Må jeg spørge hvilket program du har brugt til at tegne med? Det ser godt ud :)

Tak. Det er tegnet i Geogebra, men jeg tror, at du kan gøre det samme i dit. Jeg har i øvigt lavet en fejl på tegningen, da den ene L-formede stang er blevet for kort.

Nedenfor har jeg tegnet kræfterne i B og C, idet jeg foreløbig går ud fra kraften i D. Her er ikke medtaget kraften på 10 kN. De viste kræfter giver en vandret kraft i A på 20 kN og en lodret på 0. Spørgsmålet er så om, der er andre kræfter fra D? Har du facit?

Vedhæftet fil:Kraft_B_C.png

Brugbart svar (0)

Svar #6
10. oktober 2024 af M2023

#0. Jeg får følgende, idet jeg har svært ved at få de 10 kN nedad over punkt B til at stemme. Så vidt jeg kan se skal kraften pege opad for, at summen af kræfter og momenter skal give 0.

Vedhæftet fil:Kraft_ABCD.png

Brugbart svar (0)

Svar #7
11. oktober 2024 af M2023

#6. Hvis man antager, at hjulet i D hviler på et underlag, så kan man godt beholde de 10 kN nedad over punkt B. Jeg får følgende:

Vedhæftet fil:Statik_2.png

Skriv et svar til: Statik og frie legemer hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.