Fysik

Lineære regression: Effekt

07. oktober 2024 af Zephyrine - Niveau: C-niveau

Jeg har lavet et forsøg, hvor jeg skulle måle energiforbruget i wH af et apparat imens jeg noterede værdierne ned og den tid der var gået. Hertil lavede jeg en lineære regression. Jeg har fået b værdien 0,4, men i teorien skulle den have været 0. Hvad kan det skyldes? Min lærer har ikke lært os noget om fejlkilder og usikkerheder, men jeg tror det er det jeg skal komme ind på. Jeg har dog svært ved at skelne mellem de to og har læst om det på forskellige sider, men jeg har stadig svært ved at forstå det. 

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. oktober 2024 af peter lind

For det første må du være klar over at målinger aldrig er nøjagtige. Der er altid usikkerheder. Så er der også fejlkilder, som du selv nævner; men dem kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke kender forsøget. Der er altså ikke noget mærkeligt i at du ikke får en b værdi. der ikke er 0. Det vil snarere være mærkeligt, hvis du fik eksakt 0.

En god og simpel måde at vurdere forsøgsresultatet er at lave et plot af den kurve (her linje), som du har fundet og de målte punkter. Se efter om der ikke er nogen systematik i hvordan de målte punkter fordeler sig. For eks. om der steder, hvor punkterne ligger over(under) linjen.

Korrelationskvotien r2 angiver hvor godt punkterne ligger på en ret linje. Den skal være tæt på 1.

Brugbart svar (1)

Svar #2
08. oktober 2024 af ringstedLC

Eksempel på usikkerhed:

Voltmeteret viser 12.00 V og har en usikkerhed på ± 0.01 V. Amperemeteret viser 2.00 A og har en usikkerhed på  ± 0.01 A. Det betyder:

\begin{align*} P_{min} &= 11.99\,\textup{V}\cdot 1.99\,\textup{A}=23.86\,\textup{W} \\ P_{maks} &= 12.01\,\textup{V}\cdot 2.01\,\textup{A}=24.14\,\textup{W} \\ \end{}

Eksempel på fejlkilde::

Spændingsfaldet skal måles direkte over apparatet. Måles fx ved strømforsyningen og tilledningerne samtidig er af for ringe dimension (høj modstand), bliver effektberegningen incl. tabseffekt i ledningerne.

Skriv et svar til: Lineære regression: Effekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.