Matematik

Eksamen - censor - skrive hele opgaven ind i det cas-værktøj i del 2 og skrive hele opgaven ogen på papir i del 1??

17. november 2024 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau
Hej
Jeg har et spg omkring, om det er forkrt at bare skrive opgave a og derefter bare beregne det og akrivw svaret i del 1 af eksamenen og om man SKAL skrive hele opgaven af selv inde på det CAS-værktøj som man anvender (altså man ikke må tage et screenshot af opgavenspg og sætte ind i cas-værktøjet?)

Jeg har nemlig hørt at man SKAL skrive alle opgaver af enkeltvis, både i delprøve 1 og delprøve 2, da der er flere holdninger i blandt jer censorer og derfor vil jeg høre, hvad der bedst?

Jeg synes at det latterligt, at man skal skrive det af, da man jo bare skal forstår det og dermed bør og kunne et screenshot ind, da det jo ikke er dansk vi har ( man skal kunne skrive af). Dermed, synes jeg allerede at det tager 1 time at skrive opgaverne af, hvis man ikke bare må sætte et screenshot ind og beregne.
Hvad synes i at der bedst, da jeg føler at man er ekstra under tifspres både i delprøve 1 og delrpøve 2, hvilket jeg synes er pga. at vi skal skrive alt af IGEN, selvom man ligeså godt kunne tage et screenshot C+P?
Kan det hive totalt ned på karakteren også?

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. november 2024 af Christianfslag

Hvad jeg tror du prøver at sige er, at du er uforstående overfor det skriftlige format af matematik prøvens del 1, da du tror, at du skal aflevere denne del af opgaven digitalt ligeledes del 2.

Til den skriftlige matematik prøve vil du først blive præsenteret med del 1. Denne del skal udregnes og skrives i hånden, hvorefter du afleverer det arbejde du har lavet på papir. Herefter fortsætter du med del 2, som kan udarbejdes digitalt ved brug af et CAS-værktøj.

Jeg håber det svarer på dit spørgsmål.

Svar #2
18. november 2024 af SkolleNørd

Hvad jeg tror du prøver at sige er, at du er uforstående overfor det skriftlige format af matematik prøvens del 1, da du tror, at du skal aflevere denne del af opgaven digitalt ligeledes del 2.

Til den skriftlige matematik prøve vil du først blive præsenteret med del 1. Denne del skal udregnes og skrives i hånden, hvorefter du afleverer det arbejde du har lavet på papir. Herefter fortsætter du med del 2, som kan udarbejdes digitalt ved brug af et CAS-værktøj.

Jeg håber det svarer på dit spørgsmål.

Det er dsv ikke hvad keg hentyder til. Jeg ved godt at den første del er på papir og anden del er oå computer (som skrevet). Mit spg er bare, er det NØDVENdIgT at jeg skal skrive hele den opgave der står på opgavesættet af på mit svarakr og det samme i delprøve 2. Altså, er det ikke bare fint at man skriver “opgave 1, beregning, konklusion” uden at man selv skal skrive hele opgaveformuleringen IGEN, selvom man ligeså godt bare kan tage et acreenshot og så sætte opgaveformulering iind, beregne og slut af med konklusionen.

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. november 2024 af AMelev

En besvarelse skal kunne læses og forstås af en modtager, der kan regne, men hverken har adgang til selve opgaveformuleringen eller specifik kendskab til matematikken.
Det betyder, at den skal indeholde, alle relevante oplysninger, anvendte metoder, argumenterr og evt. illustrationer samt beregninger og konklusioner.

Man må godt kopiere selve opgaveformuleringen, men man gør livet letttere både for sig selv og læseren ved i stedet at hente essensen ud, så det bliver lettere at overskue.

Se vedhæftede eksempel

Vedhæftet fil:Besvarelseseksempel.pdf

Svar #4
20. november 2024 af SkolleNørd

En besvarelse skal kunne læses og forstås af en modtager, der kan regne, men hverken har adgang til selve opgaveformuleringen eller specifik kendskab til matematikken.
Det betyder, at den skal indeholde, alle relevante oplysninger, anvendte metoder, argumenterr og evt. illustrationer samt beregninger og konklusioner.

Man må godt kopiere selve opgaveformuleringen, men man gør livet letttere både for sig selv og læseren ved i stedet at hente essensen ud, så det bliver lettere at overskue.

Se vedhæftede eksempel

Ja, men min lærer siger at jeg ikke må tage et screenshot af det og så paste i del 2, men derimod skal jeg genskrive det med skrivetaster, hvilket også tage 4-5 minutter for hver opgave, hvilket tager min tid.

Brugbart svar (0)

Svar #5
20. november 2024 af Anders521

#4 Så gør det som der bliver anbefalet i #3, dvs. "at hente essensen ud så det bliver letterre at overskue" Hvis du læser det vedhæftede pdf-fil, vil du se, at vedkommende ikke har kopieret (dvs. copy-pastet) opgave-formuleringen som en del af sin besvarelse, men i stedet hentet essensen.

Vedhæftet fil:Besvarelse.png

Svar #6
23. november 2024 af SkolleNørd

#4 Så gør det som der bliver anbefalet i #3, dvs. "at hente essensen ud så det bliver letterre at overskue" Hvis du læser det vedhæftede pdf-fil, vil du se, at vedkommende ikke har kopieret (dvs. copy-pastet) opgave-formuleringen som en del af sin besvarelse, men i stedet hentet essensen.

Jeg ender jo med at skylle skrive hele opgaven igen som jeg allere går hvor jeg omskriver det til noget “jeg høre”, men går stadig af vode at jeg skrive HELE opgaven af både i delp 1 og delp 2. Det viser jo bare hvor latterligt censorerne vil have det

Brugbart svar (0)

Svar #7
23. november 2024 af Anders521

#7 Nej, det viser din manglende evne til at skrive en besvarelse, der ifølge #3 "skal kunne læses og forstås af en modtager, der kan regne, men hverken har adgang til selve opgaveformuleringen eller specifik kendskab til matematikken." 

Skriv et svar til: Eksamen - censor - skrive hele opgaven ind i det cas-værktøj i del 2 og skrive hele opgaven ogen på papir i del 1??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.