Matematik
Vektorfunktion, golfbolda bevægelse, Matematik A2; Opgave 389, Side 362, (Knud Erik Nielsen og EsperFog)
Opgave 389
En golfbold bvevæger sig langs en parabelbane. Elevationsvinklen er α = 30o og begyndelsefartsen er 30 m / s2 . Tyngdeaccelerationen er g = 9,82 m / s2.
a: Hvor højt kommer bolden op?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mit forsøg (se evt. opgaveteksten og facit i den vedhæftede fil).
Mit spørgsmål er, hvilken formel skal man anvende for at løse opgaven, for jeg ingen anelse om hvordan man bestemmer hvor højt bolden kommer op
b. Hvor langt ude lander den?
På forhånd tak
Svar #9
12. december 2024 af ca10
Til Svar #7 og 8 mathon
Tak for svaret jeg ser nærmere på det.
På forhånd tak
Svar #10
12. december 2024 af M2023
#0. Måske vi kunne få kasteparablen gjort færdig en gang for alle?! Kasteparablen har formlen:
hvor y(x) er højden over jorden, og x er den vandrette afstand fra det sted bolden kastes, g er tyngdeaccelerationen, v0 er begyndelsesfarten, α (0 ≤ α ≤ 90°) er kastevinklen og y0 er starthøjden.
Kastelængden er:
Kastehøjden er:
Hvis y0 > 0, og man bliver spurgt, hvor på jordoverfladen, man skulle have stået for at foretage det samme kast, så er svaret:
Skriv et svar til: Vektorfunktion, golfbolda bevægelse, Matematik A2; Opgave 389, Side 362, (Knud Erik Nielsen og EsperFog)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.