Matematik

Parameterfremstilling for linjet

08. januar 2025 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau
Hej
Jeg sidder med en opgave med 3 delipgaver, hvor jeg wkal bestemme paramterfremtillingen for hver af linjerne. Er dette korrekt, som jeg har lavet i del a med m-linjen? Og er der evt en der kan hjælpe med n, hvor det er det samme. Er len del i tvivl, da de sidste to delopgaber ikke kommer til ay ligne ax+by+c=0 helt præcis?
Vedhæftet fil: image.jpg

Svar #1
08. januar 2025 af SkolleNørd

Det er kun del a.
Vedhæftet fil:image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. januar 2025 af ringstedLC

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. januar 2025 af ringstedLC

m er rigtig, men prøv at sætte x = -1 og få et "pænere" punkt til fremstillingen.

Brug ellers samme teknik til n : x + 2y - 3 = 0

Svar #4
08. januar 2025 af SkolleNørd

m er rigtig, men prøv at sætte x = -1 og få et "pænere" punkt til fremstillingen.

Brug ellers samme teknik til n : x + 2y - 3 = 0

Ja men selv, hvos jeg omskrive fet, så bliver det y=(-x+3)/2. Dermed ligner det ko ikke ax+by+c=0. Er der en venlig sjæl, der kan fortælle mig hvordan jeg skal lave denne del?

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. januar 2025 af StoreNord

Jeg kan slet ikke få øje på spørgerens løsning    ??
Hvor er den blevet af?

Brugbart svar (0)

Svar #6
08. januar 2025 af StoreNord

For kan du finde et pænt punkt ved al lade y være et ulige tal, for eksempel 7. Så bliver x nemlig 11.
Retningsvektoren er -3 over -2 ,fordi så man normalvektoren blive 2 over -3.

Eller hvad har du fået?

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. januar 2025 af StoreNord

, fordi så kan normalvektoren blive 2 over -3.

Brugbart svar (0)

Svar #8
09. januar 2025 af mathon

\begin{array}{llllllll}\textbf{a)}\\&& n\textup{:}\quad x+2y-3=0\\\\&\textup{normalvektor}\\&& \overrightarrow{n}=\begin{pmatrix}1\\2 \end{}\\\\& \textup{retningsvektor}\\&&\overrightarrow{r}=\widehat{\begin{pmatrix}1\\2 \end{}}=\begin{pmatrix}-2\\1 \end{}\\\\&\textup{punkt p\aa \ n}\\&&\begin{pmatrix}x_o\\y_o \end{}=\begin{pmatrix}3\\0 \end{}\\\\\\& \textup{Parameterfremstilling}\\& \textup{for n}\\&&\begin{pmatrix}x\\y \end{}=\begin{pmatrix}3\\0 \end{}+s\cdot\begin{pmatrix}-2\\1 \end{},\quad s\in \mathbb{R} \end{}

Skriv et svar til: Parameterfremstilling for linjet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.