Fysik

Dag og Nat

13. januar 2025 af lulp - Niveau: C-niveau

Hej hvordan beskriver man, dag og nat. har prøvet at læse i alle bøger og hjemmesider er der nogen der ude der kan hjælpe mig med at forklare mig det på en anden måde.

på forhånd tak(:

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar 2025 af Moderatoren

På hvilken anden måde skal det forklares? Hvad har du læst? Hvad er du selv kommet frem til?

Svar #2
14. januar 2025 af lulp

Jeg er kommet frem til dag og nat er hinandens modsætinger

Brugbart svar (0)

Svar #3

Og hvad går din opgave ud på?

Svar #4
14. januar 2025 af lulp

beskrive hvad det er

Brugbart svar (0)

Svar #5

Svar #6
14. januar 2025 af lulp

mange tak prøver lige den

Svar #7
14. januar 2025 af lulp

Mange tak prøver lige den

Brugbart svar (0)

Svar #8
14. januar 2025 af AngelOneOne

Hej,

Her er en anden måde at beskrive dag og nat på:

Dag og nat skyldes Jordens rotation om sin egen akse. Jorden roterer én gang rundt om sig selv på cirka 24 timer. Denne rotation gør, at forskellige dele af Jorden peger mod Solen på forskellige tidspunkter.

Dag: Når en del af Jorden vender mod Solen, bliver den oplyst af solens lys. Det er denne oplysning, der skaber dag. Her oplever vi lys, varme og solskin.

Nat: Når den samme del af Jorden roterer væk fra Solen, vender den ind i skyggen, og Solens lys kan ikke længere nå den. Det er her, vi oplever nat, hvor det bliver mørkt.

Forestil dig, at du holder en bold op foran en lyskilde (f.eks. en lampe). Den ene side af bolden vil være oplyst (dag), mens den anden side vil være i skygge (nat). Når du drejer bolden langsomt, vil nye områder af bolden komme i lys, mens andre områder bevæger sig ind i skyggen.

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #9
14. januar 2025 af lulp

Mange tak

Skriv et svar til: Dag og Nat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.