Matematik

Undersøg hvordan man kan bestemme reaktionsorden for eksperimentet med affarvning af tartrazin

28. marts 2025 af SkolleNørd - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg skriver SRP og har fået følgende som en del af min probelemstilling, men hvordan bestemmer man reaktionsordenen for dedtte eksperiment? Jeg er ret fortabt og har ikke normalt problemer med at "bestemme" forskellige ting i kemi udfra, hvad jeg har haft. Er der nogl der ved, hvordan man bestemmer reaktionsorddenen? Jeg har bare et datasæt med tider og absorbans og så en overordnet måling af det blandeeded, hvilket jeg ikke kan huske begrebet på?

Jeg har allerde leddt på nettet, men kan intet finde, som kobler ddet sammen

På forhådn tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. marts 2025 af felicia123

Man kan bestemme reaktionsordnen for en reaktion hvis man har koncentrationen af en af reaktanterne over tid.

Du har absorbansen, den kan du omregne til koncentrationen vha. lambert beers lov

Så laver du tre regressioner, en for hver reaktionsorden, med koncentrationen op ad y-aksen og tid ud ad x-aksen. Du skal bruge funktionsudtrykkene for 0., 1. og 2. reaktionsorden (står i din kemibog)

Så fx
0. orden har et lineært funktionsudtryk, derfor laver du lineær regression.
1. orden har et eksponentielt funktionsudtryk, derfor laver du eksponentiel regression osv….

Til sidst vurderer du hvilken regression der passer bedst på dine data, fx ved at se på r^2-værdier

Svar #2
28. marts 2025 af SkolleNørd

Man kan bestemme reaktionsordnen for en reaktion hvis man har koncentrationen af en af reaktanterne over tid.

Du har absorbansen, den kan du omregne til koncentrationen vha. lambert beers lov

Så laver du tre regressioner, en for hver reaktionsorden, med koncentrationen op ad y-aksen og tid ud ad x-aksen. Du skal bruge funktionsudtrykkene for 0., 1. og 2. reaktionsorden (står i din kemibog)

Så fx
0. orden har et lineært funktionsudtryk, derfor laver du lineær regression.
1. orden har et eksponentielt funktionsudtryk, derfor laver du eksponentiel regression osv….

Til sidst vurderer du hvilken regression der passer bedst på dine data, fx ved at se på r^2-værdier

Jeg forsåtr ikke helt hvordan jeg omregner absorbansen ril koncentration gennem den lov da jeg har en del absorbansværdier som y-værdier afhængig af af tiden, som varer i et minut hvilket betyder der nok er 40 absorbansværdier. Jeg er hået totalt i stå, så hvos du kan uddybe vil det betyde enormt, da jeg har prøvet en del forskelligt.

Svar #3
29. marts 2025 af SkolleNørd

Det er følgende, hvor jeg først målt opløsningen af tarzatarin som jeg kan forstå/huske og bestemte de to værdier som står i den blå boks pg derefter lavede jeg et sæt, hvor tid var x og y var absorbans gennem 60 sekunder, kan det evt. hjælpe dig med at give mig en bedre forståelse for hvordan det løses?
Vedhæftet fil:IMG_0849.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #4
29. marts 2025 af felicia123

Okay fedt du har vedhæftet vejledningen. Du skal omregne hver enkelt absorbans-måling, dvs du skal ende op med 40 forskellige koncentrationer som svarer til de aktuelle koncentrationer af tarzatarin til hvert minut. Giver det mening?
Så du ender med et datasæt med tid som x og koncentration som y. Giver det mere mening?

Brugbart svar (0)

Svar #5
29. marts 2025 af mathon

\large \begin{array}{lllllll} \textup{koncentration}=\frac{\textup{absorbans}}{\epsilon_\lambda\cdot l} \end{}

Når alle koncentrationer til de korresponderende tider
haves, undersøges grafen (regression) for
.
                                                   [tartrazin](t) som funktion af tiden t

Hvis:
                         \normal \begin{array}{lllllll} [A]=-k\cdot t +[A]_0&&\textup{er reaktionen af nulte orden}\\\\ \ln([A])=-k\cdot t+\ln([A]_0)&&\textup{er reaktionen af f\o rste orden}\\\\ \frac{1}{[A]}=k\cdot t+\frac{1}{[A]_0}&&\textup{er reaktionen af anden orden} \end{}

Brugbart svar (0)

Svar #6
29. marts 2025 af M2023

#5. Hvis et plot (t, [A]) giver en ret linje, så er reaktionen af 0. orden. 

Hvis et plot (t, ln([A])) giver en ret linje, så er reaktionen af 1. orden. 

Hvis et plot (t, 1/[A]) giver en ret linje, så er reaktionen af 2. orden. 

Den numeriske værdi af hældningen til den rette linje er reaktionskonstanten k i alle tilfælde.

Svar #7

Okay fedt du har vedhæftet vejledningen. Du skal omregne hver enkelt absorbans-måling, dvs du skal ende op med 40 forskellige koncentrationer som svarer til de aktuelle koncentrationer af tarzatarin til hvert minut. Giver det mening?
Så du ender med et datasæt med tid som x og koncentration som y. Giver det mere mening?

Nej desværre. Kan jeg evt. give dig sættet og så kan du lave et par regneeksempler, hvor jeg selvfølgelig gør det for de resterende efterfølgende?

Svar #8

Mht absorbans er det så den værdi der er blevet målt i starten (det blå felt i øvelsen) hvor det er måling af opløsning af tartrazarin?
Og hvordan skal de lambda* l findes? Kuvetten er 1 cm men har fået at vide at jeg skal lave et x:0, 25 og så y:0,10 og at det er værdien for lamda*l?

Tak på forhånd ????

Brugbart svar (0)

Svar #9
02. april 2025 af mathon

Den nederste del af eksperimentinformationen er ikke kommet med i 2097403.jpeg

Svar #10
02. april 2025 af SkolleNørd

Den nederste del af eksperimentinformationen er ikke kommet med i 2097403.jpeg

Her er deet resterende af eksperimentinformationen. Kan du evt hjælpe med den information?

Brugbart svar (0)

Svar #11
03. april 2025 af mathon

\begin{array}{llllll}& \epsilon_\lambda\cdot l=\frac{\textup{absorbans}}{\textup{koncentration}}=\frac{10.44}{4.68\cdot 10^{-5}\;\mathrm{M}}=2.231\cdot 10^5\;\mathrm{M^{-1}}\\\\\\ \textbf{BEM\AE RK}\\&[\textup{Tartrazin}]=\frac{\textup{Absorbans}}{\epsilon_\lambda\cdot l}\quad \textup{for \textbf{alle} 50 absorbansafl\ae sninger} \end{}

Brugbart svar (0)

Svar #12
03. april 2025 af mathon

\begin{array}{lllllll} \textbf{Under punkt 4}\\&\textup{laver du en s\o jle med overskrift }[\textup{Tartrazin}]\\\\&\textup{laver du en anden s\o jle med overskrift }\ln([\textup{Tartrazin}])\\\\& \textup{laver du en tredje s\o jle med overskrift }\frac{1}{[\textup{Tartrazin}]} \end{}

Brugbart svar (0)

Svar #13
03. april 2025 af mathon

\begin{array}{lllllll} \textbf{Under punkt 5, 6 og 7}\\&\textup{afbilleder du de tre funktioner med efterf\o lgende \textbf{line\ae r}}\\&\textup{regression og \textbf{bem\ae rker} v\ae rdien af r}^2 \end{}

Brugbart svar (0)

Svar #14
03. april 2025 af mathon

\begin{array}{lllllll} \textbf{Under punkt 8}\\&\textup{afg\o r du, \textbf{hvilken} af de tre \textbf{line\ae re}}\\&\textup{funktioner, der har \textbf{st\o rst} r}^2\textup{-v\ae rdi} \end{}

Svar #15
04. april 2025 af SkolleNørd

\begin{array}{lllllll} \textbf{Under punkt 8}\\&\textup{afg\o r du, \textbf{hvilken} af de tre \textbf{line\ae re}}\\&\textup{funktioner, der har \textbf{st\o rst} r}^2\textup{-v\ae rdi} \end{}

okay, kan spg 12 være en diskussion og hvad kan man nævne udover temp, måske at chlor holdes konstant eller?

Svar #16
04. april 2025 af SkolleNørd

jg har fået 2. oredn men jeg tænker på om en halvringtid på 1,88 s er realitsik?

Brugbart svar (0)

Svar #17
04. april 2025 af mathon

\begin{array}{lllllll} \textbf{Under punkt 11}\\&& \frac{1}{[\textup{Tartrazin}]}=k\cdot t+\frac{1}{[\textup{Tartrazin}]_0}\\\\&\textup{Halveringstid:}\\&&\frac{1}{\frac{1}{2}\cdot [\textup{Tartrazin}]_0}=k\cdot T_{\frac{1}{2}}+\frac{1}{[\textup{Tartrazin}]_0}\\\\&& \frac{2-1}{[\textup{Tartrazin}]_0}=k\cdot T_{\frac{1}{2}}\\\\&& T_{\frac{1}{2}}=\frac{1}{k\cdot[\textup{Tartrazin}]_0} \end{}

Brugbart svar (0)

Svar #18
05. april 2025 af mathon

\begin{array}{lllllll} \textbf{Under punkt 10}\\&\textup{Hastighedsudtryk}&v=k_1\cdot [\textup{Tartrazin}]^2\\\\&&v=k\cdot [\textup{Tartrazin}]^2\cdot [ClO^-]^y \end{}

Brugbart svar (0)

Svar #19
05. april 2025 af mathon

\begin{array}{lllllll} \textbf{Under punkt 12}\\& ClO^-\textup{ har en afblegende effekt, hvilket kan virke}\\& \textup{forstyrrende for observationen af affarvningen under tid.} \end{}

Svar #20
05. april 2025 af SkolleNørd

Men det har jeg ingen kilder på? Kan jeg bare nævne temperatur, koncentration som ikke kontrollereret under reaktionen?

Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.