Matematik
Undersøg hvordan man kan bestemme reaktionsorden for eksperimentet med affarvning af tartrazin
Hej
Jeg skriver SRP og har fået følgende som en del af min probelemstilling, men hvordan bestemmer man reaktionsordenen for dedtte eksperiment? Jeg er ret fortabt og har ikke normalt problemer med at "bestemme" forskellige ting i kemi udfra, hvad jeg har haft. Er der nogl der ved, hvordan man bestemmer reaktionsorddenen? Jeg har bare et datasæt med tider og absorbans og så en overordnet måling af det blandeeded, hvilket jeg ikke kan huske begrebet på?
Jeg har allerde leddt på nettet, men kan intet finde, som kobler ddet sammen
På forhådn tak
Svar #1
28. marts 2025 af felicia123
Du har absorbansen, den kan du omregne til koncentrationen vha. lambert beers lov
Så laver du tre regressioner, en for hver reaktionsorden, med koncentrationen op ad y-aksen og tid ud ad x-aksen. Du skal bruge funktionsudtrykkene for 0., 1. og 2. reaktionsorden (står i din kemibog)
Så fx
0. orden har et lineært funktionsudtryk, derfor laver du lineær regression.
1. orden har et eksponentielt funktionsudtryk, derfor laver du eksponentiel regression osv….
Til sidst vurderer du hvilken regression der passer bedst på dine data, fx ved at se på r^2-værdier
Svar #2
28. marts 2025 af SkolleNørd
Man kan bestemme reaktionsordnen for en reaktion hvis man har koncentrationen af en af reaktanterne over tid.
Du har absorbansen, den kan du omregne til koncentrationen vha. lambert beers lov
Så laver du tre regressioner, en for hver reaktionsorden, med koncentrationen op ad y-aksen og tid ud ad x-aksen. Du skal bruge funktionsudtrykkene for 0., 1. og 2. reaktionsorden (står i din kemibog)
Så fx
0. orden har et lineært funktionsudtryk, derfor laver du lineær regression.
1. orden har et eksponentielt funktionsudtryk, derfor laver du eksponentiel regression osv….
Til sidst vurderer du hvilken regression der passer bedst på dine data, fx ved at se på r^2-værdier
Jeg forsåtr ikke helt hvordan jeg omregner absorbansen ril koncentration gennem den lov da jeg har en del absorbansværdier som y-værdier afhængig af af tiden, som varer i et minut hvilket betyder der nok er 40 absorbansværdier. Jeg er hået totalt i stå, så hvos du kan uddybe vil det betyde enormt, da jeg har prøvet en del forskelligt.
Svar #3
29. marts 2025 af SkolleNørd
Svar #4
29. marts 2025 af felicia123
Så du ender med et datasæt med tid som x og koncentration som y. Giver det mere mening?
Svar #5
29. marts 2025 af mathon
Når alle koncentrationer til de korresponderende tider
haves, undersøges grafen (regression) for
.
[tartrazin](t) som funktion af tiden t
Hvis:
Svar #6
29. marts 2025 af M2023
#5. Hvis et plot (t, [A]) giver en ret linje, så er reaktionen af 0. orden.
Hvis et plot (t, ln([A])) giver en ret linje, så er reaktionen af 1. orden.
Hvis et plot (t, 1/[A]) giver en ret linje, så er reaktionen af 2. orden.
Den numeriske værdi af hældningen til den rette linje er reaktionskonstanten k i alle tilfælde.
Svar #7
Okay fedt du har vedhæftet vejledningen. Du skal omregne hver enkelt absorbans-måling, dvs du skal ende op med 40 forskellige koncentrationer som svarer til de aktuelle koncentrationer af tarzatarin til hvert minut. Giver det mening?
Så du ender med et datasæt med tid som x og koncentration som y. Giver det mere mening?
Nej desværre. Kan jeg evt. give dig sættet og så kan du lave et par regneeksempler, hvor jeg selvfølgelig gør det for de resterende efterfølgende?
Svar #8
Mht absorbans er det så den værdi der er blevet målt i starten (det blå felt i øvelsen) hvor det er måling af opløsning af tartrazarin?
Og hvordan skal de lambda* l findes? Kuvetten er 1 cm men har fået at vide at jeg skal lave et x:0, 25 og så y:0,10 og at det er værdien for lamda*l?
Tak på forhånd ????
Svar #9
02. april 2025 af mathon
Den nederste del af eksperimentinformationen er ikke kommet med i 2097403.jpeg
Svar #10
02. april 2025 af SkolleNørd
#9Den nederste del af eksperimentinformationen er ikke kommet med i 2097403.jpeg
Her er deet resterende af eksperimentinformationen. Kan du evt hjælpe med den information?
Svar #15
04. april 2025 af SkolleNørd
okay, kan spg 12 være en diskussion og hvad kan man nævne udover temp, måske at chlor holdes konstant eller?
Svar #16
04. april 2025 af SkolleNørd
jg har fået 2. oredn men jeg tænker på om en halvringtid på 1,88 s er realitsik?
Svar #20
05. april 2025 af SkolleNørd
Men det har jeg ingen kilder på? Kan jeg bare nævne temperatur, koncentration som ikke kontrollereret under reaktionen?