Matematik
Sætning 1: Flere stamfunktioner til en funktion
Hvis F(x) er en stamfunktion til f(x) , så er alle funktioner af typen F(x)+k , hvor k er en konstant, også stamfunktioner til f(x) .
Jeg er dog ikke helt sikker på, hvad F(x) betyder i praksis i sætningen.
Er F(x) i en vilkårlig stamfunktion til f(x), f.eks. ?
Og betyder udtrykket så i dette tilfælde, at det bliver
?
Tak på forhånd.
Svar #2
13. september 2025 af ringstedLC
1. Vi noterer normalt stamfunktionen til en funktion f som F.
Funktionens lille "f" bliver altså til stort "F" for de tilhørende stamfunktioner.
Svar #3
13. september 2025 af Zephyrine
Okay, jeg prøver at præcisere mit spørgsmål:
1. Er F(x) en vilkårlig bestemt stamfunktion (med en fast konstant)
2. eller er F(x) den “grundform”, som alle stamfunktioner har tilfælles uden integrationskonstanten?
F.eks. Lad f(x) = 2x, så ifølge punkt 1 er F(x)=x^2+5, og derfor er F(x)+k = x^2+5+k.
Eller ifølge punkt 2 er F(x) = x^2, og derfor er F(x) + k = x^2+k?
Svar #4
13. september 2025 af SuneChr
Lad F0 være en vilkårlig stamfunktion til f .
Der gælder da: F0' = f .
Lad endvidere F1 = F0 + c være en anden (vilkårlig) stamfunktion til f hvor c ∈ R
Der gælder da: F1' = (F0 + c)' = F0' + c' = F0' + 0 = F0' = f
Svar #5
13. september 2025 af mathon
Er F(x) er en vilkårlig stamfunktion til f(x)
f. eks.
specifikt
Svar #6
2. En stamfunktion skal altid opfylde:
Læg især mærke til betingelsen, der bla. betyder, at følgende funktioner (og uendeligt mange andre) er stamfunktioner til den samme funktion:
Integrationskonstanten k "opstår" fordi en differentieret konstant giver "0".
Svar #8
#3Okay, jeg prøver at præcisere mit spørgsmål:
1. Er F(x) en vilkårlig bestemt stamfunktion (med en fast konstant)2. eller er F(x) den “grundform”, som alle stamfunktioner har tilfælles uden integrationskonstanten?
F.eks. Lad f(x) = 2x, så ifølge punkt 1 er F(x)=x^2+5, og derfor er F(x)+k = x^2+5+k.
Eller ifølge punkt 2 er F(x) = x^2, og derfor er F(x) + k = x^2+k?
1. Nej, da konstanten netop ikke er "fast", men kan være alle værdier.
2. Man kan ikke beregne k uden yderligere oplysninger, derfor:
Men hvis det fx oplyses, at grafen for F gennemløber punktet P:
kan den uendelige mængde af stamfunktioner til f reduceres til én bestemt funktion.
Svar #9
13. september 2025 af Eksperimentalfysikeren
F(x) er en vilkårlig stamfunktion til f(x).
Hvis f(x) = 3x2 +4x, så kan F(x) være x3+ 2x2 +5, men den kan også være x3 +2x2-7. I begge tilfælde kan man finde de andre stamfunktioner ved at addere en konstant. Man kan f.eks. få x3+2x2+ 2 ved at addere -3 i første tilfælde og +9 i andet tilfælde.
For at finde alle stamfunktionerne til f(x) finder man først den man nemmest kan finde og så har man alle de andre ved at addere et konstant tal. I mange tilfælde vil man så skulle finde den konstant, der giver en stamfunktion, der opfylder et ekstra krav, f.eks. at den går gennem et givet punkt.
Svar #10
13. september 2025 af peter lind
Du kan også mere grafisk på det.
Har du en stamfunktion til f(x), som er F(x). Flytter du F(x) et stykke op eller ned svarer det tilat addere en konstant. Hvad sker der med hældningen. Den er nøjagtig det samme som før. Er den et sted 45º er den stadig 45º.
Svar #11
Tre stamfunktioner til funktionen i #3:

Skriv et svar til: Sætning 1: Flere stamfunktioner til en funktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.