Matematik
Rekursionsligning for tilbagebetaling af lån
Hej SP
Jeg er igang med en opgave som lyder:
Bagermester Knud Fibonacci, der er berømt for sine gyldne snegle, har planer om at bygge et nyt bageri.
Han har derfor brug for et lån på 5.000.000 kr. til finansiering af byggeriet.
Lånet afdrages med 250.000 kr. om året.
Lånerenten i hele perioden er 3%.
Selve opgaven som jeg skal løse er:
Opstil en rekursionsligning, hvis løsning beskriver tilbagebetalingen af Knud Fibonaccis lån.
Jeg har forsøgt på at løse den, men jeg ved ikke om jeg har gjort det rigtigt.
Håber nogen kan bekræfte om det er rigtigt eller forkert.
Se venligst vedhæftede screenshot :)
Svar #1
31. januar kl. 19:27 af Denstuderende25
Vedhæftet screenshot:
Svar #2
31. januar kl. 21:19 af SuneChr
Der efterlyses formodentlig en rekursion, som under lånets afviklingsforløb
viser den til enhver tid stående restgæld.
5000000 skal føres én termin frem, hvorpå restgælden er 5000000·1,03 - 250000 umiddelbart efter
det første afdrag. Når næstsidste restgæld føres én termin frem, hvorpå den bliver mindre end 250000,
afdrages beløbet, og gælden er således afviklet.
Svar #4
31. januar kl. 22:33 af SuneChr
Vi får da
xn + 1 = 1,03·xn - 250000 hvor n = 0, 1, ... og x0 = 5000000
I det vedhæftede lader du afdragene forrente med 3% p.a. Den går ik'.
Svar #5
01. februar kl. 10:55 af ringstedLC
#0Jeg har forsøgt på at løse den, men jeg ved ikke om jeg har gjort det rigtigt.
Håber nogen kan bekræfte om det er rigtigt eller forkert.
Da din ligning; xn = 250.000 · 1,03 kan reduceres til xn = 257.500 , altså en konstant, og ikke indeholder "startværdien" 5.000.000 (som er hovedstolen af annuitetslånet. Se formel (6), STX A) er den formentlig ikke rigtig.
Din argumentation/fremgangsmåde halter:
"Rekursionsligningen der vil passe ind her ...".
Når xn = b · rn er den generelle løsning til rekursionsligningen xn = r · xn-1, skal dit resultat vel se ud som ligningen, - og ikke som løsningen til denne.
Det er dog ikke renteformlen Kn = K0 · (1 + r)n , men formlen for gældsannuitet, der skal være "kernen" i rekursionsligningen.
Endelig:
"... og da vi har med renter at gøre, så skal vi lægge 1 til den, så det bliver til: rn = 1 + 0.03 = 1.03 " er ikke rigtigt. Det er derimod rn = 0.03n og 1 + r = 1 + 0.03 = 1.03
Svar #6
01. februar kl. 23:22 af SuneChr
Det er værd at bemærke, at rekursionen og gældsformlen kun udtrykker den samme restgæld,
når denne er enten lånets størrelse eller 0.
Rekursionen udtrykker til enhver tid, i gældens afviklingsforløb, den nedskrevne restgæld, medens
gældsformlen ikke viser restgælden undervejs, men er brugbar, når tre af de fire indgående
variable er kendte.
Gældsformlen er i øvrigt let at udlede ved benyttelse af formlen for summen af en kvotientrække.
Skriv et svar til: Rekursionsligning for tilbagebetaling af lån
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.