Matematik

Andengradsligning eller bare en almindelig ligning?

22. september 2011 af 0Greve0 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Heej!

Er der nogen der kan gøre mig lidt klogere på om det her er en andengradsligning eller om den bare skal regnes som en ligning?

8x(x-3)=22+4x(5+2x)

Har prøvet at regne den som en andengradsligning.

8x(x-3)=22+4x(5+2x)

8x^2-24x=22+20x+8x^2  -> 8x^2-8x^2-24-20x-22=0 Men så forsvinder x^2 og så er det vel ikke længere en andengradsligning?                                                                                                                                                


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. september 2011 af Chrystine (Slettet)

Det er korrekt. Så du løser bare videre som en almindelig førstegradsligning.

Husk at gøre prøve ved at sætte dit x ind i den oprindelige ligning.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. september 2011 af Euroman28

Ja det bliver bare til et første grads polynom.

du har også lavet en fejl der skal stå

8x^2-8x^2-24x-20x-22=0

hvilket så giver -44x-22=0

- - -

Der er Matematik i alt.


Skriv et svar til: Andengradsligning eller bare en almindelig ligning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.