Fysik

Mundtlig Matematik (FSA)

31. maj 2005 af mavse (Slettet)
Hej!

Jeg går i 9.kl. og skal snart op til matematik mundtlig prøve (FSA).

Niveau: plejer at få 10 i årskarakter

1) Hvilke ting vil I mene ville gøre indtryk på lærer/censor? Hvad skal jeg vise at jeg kan – jeg kan jo ikke nå det hele.

2)Erfaring: Da i var op til mundtlig matematik FSA, hvad gjorde I så som trak jer op/ trak jer ned?

3)Har i nogle gode råd/tricks I vil dele?

På forhånd mange tak... :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. maj 2005 af ninnacaroline (Slettet)

#0 Da jeg var oppe i matematik, blev jeg trukket ned på at hende jeg var oppe sammen med, var meget dårligere end mig. Det gjorde at jeg bare plaprede løs, så censor 'gav' en af mine karakterer til hende.
1) så lad være med at snakke meget mere end den du er oppe sammen med. Giv plads og luft.
2) Vis at I kan arbejde sammen.

Vi blev specielt trukket op på at det vi regnede ud, var noget censor ikke havde regnet med. Vi havde om Legoland, og så begyndte vi at regne massen i nogle popcornbægre ud osv.
1) find ting der ikke er åbenlyse.
2) sørg for at bruge nogle af foreslåede regnemetoder i opgavesættet (eks. massefylde, valuta etc). Når I har regnet lidt med det, så begynd at gå ud over det. Det kan godt trække ned ikke at regne nogle af de ting der er foreslået.

Læg en god dispotion inden I går i gang. Såsom at I lige læser sættet igennem, og så regner I jer igennem det. Husk at bruge nogle af 'ting' jeres lærer har fundet frem. Aftal hvem der siger hvad inden censor kommer hen til jer, så taler I mindre i munden på hinanden.

// Ninna Caroline

Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2005 af Mester_Bean (Slettet)

1) Phytagoras kommer næsten altid!
Rentetilskrivning!
Procent regning
Tegning af diagrammer

2) Trak op: Selvsikkerhed
Forståelse inden for stof
Brug af computer
Matematisk sprog
Trak ned:Kunne ikke svare på sidste spørgsmål ordenligt (uden hjælp)
Vi delte ikke gruppen op, så hver lavede sit

3) Diskuter højt i gruppen, det viser, at I ikke er bange, og er sikre i jeres stof!

Svar #3
01. juni 2005 af mavse (Slettet)

Mange tak til #1 og #2 for jeres brugbare råd :)

Da jeg ikke kan redigere i min tråd, tilføjer jeg endnu et spørgsmål her:

4) Hvis man vil have en 2-cifret karaktér, hvad skal man så kunne? jeg mener, hvad er opskriften på en 2-cifret karakter i mundtligt matematik FSA?

fx fandt jeg dette, om fysik/kemi FSA:

" www.hjerteportal.dk " --> "Hvad får jeg
i karakter?"

På forhånd MANGE TAK.. :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
01. juni 2005 af Malfoy (Slettet)

Jeg forstår ikke en ting heller det er at jeg var også op til matematik idag, jeg viste noget på gymnasieniveau som jeg var helt inde på det jeg viste var følgende:

1) Afstansformlen
2) Beregning af afstanden mellem to punkter i koordinatsystemet.
3) Samt en ret linjes ligning...

Det var ud over pensum, det var 2 "spørgsmål" hvor jeg gik mig en tur ude i skoven, men alligevel var det andet meget præsict, jeg viste bla. noget med:

1) Regneark
2) Ligninger
3)Arealer
4)Omkreds
5) Figurer
6) Rumfang
7) Sinus relationerne
8) Pythagoras selvfølgelig.

bla bla bla...
Så jeg ved faktisk ikke hvad du skal gøre for at nå op på 11 tallet osv..

Malfoy Sebastiansen

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. juni 2005 af BsB86dk (Slettet)

hvad fik du så Malfoy?

jeg fik 11 dengang jeg var oppe og det var nok mest fordi ar ham jeg var sammen med var meget kreativ og talte meget og jeg trak lidt ligesom projektet ned på jorden, men vi gjorde bare hvad vi skulle uden at tøve og gik lidt udover spørgsmålet.. (min makker fik også 11...)
Men malfoy: da du var oppe sagde du sikert en masse kloge ting, men hvor meget havde det a gøre med det spørgsmål du var oppe i? for hvis alle dine kloge betragtninger har været ude på et sidespor kan det op fattes som om det var det eneste du kunne og absolut ville tale om det...

Brugbart svar (0)

Svar #6
01. juni 2005 af Malfoy (Slettet)

#5) Så fik jeg 10 :(
Det jeg sagde havde rimlig meget med det jeg var op i at gøre...

Malfoy

Brugbart svar (0)

Svar #7
01. juni 2005 af Waterhouse (Slettet)

Hmm, Malfoy, de tre ting (to, reelt), havde vi da om i folkeskolen?

Det er nok for sent at vælge nu, men hvis du får 10 i årskarakter har du sikkert godt styr på det...så gå op alene. Langt lettere at vise hvad man selv kan, man behøver ikke at tænke på samarbejde, osv.

Men som sagt af de andre, forhold dig frit til opgavesættet...det vigtigste er ikke at gå slavisk frem og besvare alle spørgsmål, bare du får vist noget svær matematik.

Brugbart svar (0)

Svar #8
01. juni 2005 af BsB86dk (Slettet)

ok, så ved jeg ikke lige hvad det kan være der trak dig ned... så vidt jeg husker var det meget simpelt det vi lavede dengang, men det er nok et alment træk når man rykker op til næste "level"...
men det kan jo være at du har virket meget nervøs eller usiker i det du sagde, det kan jo trække ned... (jeg var der jo ikke, men det KAN være svaret...)

Brugbart svar (0)

Svar #9
01. juni 2005 af Mester_Bean (Slettet)

Jeg fik også 10 og lærerens begrundelse var, at opgaven simpelt hen ikke havde udfordring nok til at få gruppen op på topkarakter! Det er selvfølgelig lidt ærgeligt, men nogen gang har man lov til at være uheldig! Havde forresten noget om at købe og låne!

Brugbart svar (0)

Svar #10
01. juni 2005 af dellenakke (Slettet)

Du skal ikke bruge den eksamen til noget som helst, så lad være med at blive nervøs....

Skriv et svar til: Mundtlig Matematik (FSA)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.