Almen studieforberedelse (AT)

AT

15. juni 2012 af inzaghi (Slettet)

Hej derude,

Skal til min AT-eksamen lave et talepapir, men hvad menes med dette?

synopsen kan indeholde:

− En punktopstilling med hoved- og underpunkter om de problemstillinger fra synopsen, som eleven har nævnt vil blive forklaret og uddybet ved eksamen.


Skal jeg forklare og uddybe hvorfor jeg har brugt mine problemstillinger? Eller skal jeg forklare og uddybe det jeg har fundet ud af ved arbejdet med problemstillingerne?


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. juni 2012 af biolover (Slettet)

Her er en besked min lære skrev, hvor hun fortalte hvordan hun synes den gode AT-fremlæggelse skulle se ud. 

Jeg fulgte den næsten til punkt og prikke og fik et 12-tal. Så det er måske nogle meget gode råd, min lære gav :)

 

1) Start med kort at ridse jeres problemformulering og problemstillinger op og de vigtigste konklusioner. Eksaminator og censor har læst jeres synopsis, men det er rart at få et på stikord til hvad det handler om (vi har måske 5-10 elever til eksamen på en dag).

Fortæl os hvordan din disposition ser ud. Den må I meget gerne have med på papir og give os.

2) Fokus er i høj grad på metoderne, men ikke løsrevet fra emnet. Det er vigtigt at gøre det klart hvordan metoden bruges og hvordan du/ eller forskerne som du henviser til har brugt den for at komme frem til deres viden. Hvordan er emnet undersøgt eksperimentelt? Hvad indeholder metoden og teorien. Hvilke styrker og/eller svagheder har de metoder der bruges. Fakulteternes forskelligheder?
Her vil der naturligt være forskellige forventninger afhængig af om I har faget på A., B. eller C-niveau.

3a) Fagenes samspil. Overvej hvorfor det er nødvendigt at bruge begge fag til at behandle dette problem. Hvis I har en god problemformulering, så er svaret ja, men gør det tydeligt for os hvorfor – hvad kan fagene hver for sig og sammen.

3b) Hvis fagene ikke spiller helt godt sammen, er det bedre at være ærlig. Hvis I opdager at jeres problemformulering ikke er optimal, må I gerne komme med forslag til, hvordan den kunne gøres bedre –men fjern jer ikke fra emnet

4) Perspektivering – til andre AT-forløb, hvor metoderne teorierne eller problemstillingerne lignede. Hvis det helt oplagte ikke var et AT-forløb, men et andet forløb kan det også inddrages

5) Perspiktivering til hvad man yderligere kunne gøre for at undersøge problemet eller eventuelt løse det.


Svar #2
15. juni 2012 af inzaghi (Slettet)

Jamen tak for det! Du var vel op i bl.a. biologi?


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. juni 2012 af biolover (Slettet)

Hvorfor tror du dog det ;) hehe. Men ja, biologi og engelsk


Skriv et svar til: AT

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.