Debat

SSO; snyd; DGS; social arv

24. december 2005 af JGH (Slettet)
http://www.jp.dk/kbh/artikel:aid=3443682/

Hvad er nu det for noget?!

"Landets 3.g'ere sidder i denne uge derhjemme og knokler med den større skriftlige opgave. Men i hjem, hvor forældrene er akademikere, får eleverne bedre hjælp, end hvis mor er rengøringsdame, og far kører lastbil."

"Bag hjælpelinjens telefoner sidder frivillige gymnasielærere og universitetsstuderende."

"Marie har mistet sin far, og selv om hendes mor er konservatorieuddannet, har hun ingen mulighed for at hjælpe med at strukturere og skrive opgaven på 15 sider om Kinas historie i 1800-tallet."
Mine forældre ved absolut intet om Kinas historie i 1800-tallet, selvom de er akademikere. Hvis jeg rent fagligt skulle have hjælp af dem, når min tid kommer, så vil det betyde, at jeg skal vælge et emne udfra mine forældres uddannelser. Nej...

"Vi må erkende, at mange forældre sidder og retter kommaer, og det må DGS da også gerne. Men man må ikke gøre andres ord til sine egne,« siger han (Peter Kuhlman)."
Det er da lige godt...


Det lyder ret useriøst. Sådan som DGS fremstiller det, så lyder det som en tvær teenager der vil have opmærksomhed (note: "...Men den sociale arv spiller ind i hele uddannelsessystemet, og det vil vi gerne sætte fokus på,« siger Uffe Lembo.". Hvis de har reelle hensigter med foretagendet, hvorfor kalder de det så åbenlyst snyd?
SSO er forholdsvis specialiseret, og hvis man ligesom pigen i teksten skriver om Kinas historie i 1800-tallet, er det begrænset, hvad "frivillige gymnasielærere og universitetsstuderende" ved om dette.

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. december 2005 af danielruhmann (Slettet)

Yderligere link, du lige bør kigge nærmere på: http://sso.gymnasieelever.dk/

Jeg kan selvfølgelig kun give dig ret i dine holdninger #0. Før andre kommer med modargumenter, vil jeg forholde mig passiv.

Brugbart svar (0)

Svar #2
24. december 2005 af GogO (Slettet)

Jeg sys det er et fint intiativ! :) benyttede det ikke selv, men sys da det er ganske okay!

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. december 2005 af Eva (Slettet)

jeg sys også det er et godt initiativ! så ved man at man har noget at falde tilbage på hvis man går helt kold!

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. december 2005 af Evapigen (Slettet)

Puha! Jeg bliver bare så.. uuuh.. ja!

Jeg er så træt af at høre om hvor synd det er for folk der er børn af forældre uden akademiker baggrund!

for det første:
På min skole betød det at man havde forældre med højere uddannelse IKKE at man var bedre i skolen, bedre rustet eller noget andet!

For det andet:
Så KAN den sociale arv brydes, og alle ved det! Den eneste måde den vil bibestå er ved at vi putter os selv i kasser og siger "Min far er slagter - så jeg er for dum til at komme på universitet"

Mine forældre gik ud af 8.kl og har altså ikke kunne hjælpe mig siden - det har gjort mig til en selvstændig hårdtarbejdende person.

De eneste der lider under hjælpen hjemmefra, er de elever der ikke i specielt denne uge, lærer at stå på egne ben og tage sine egne beslutninger.

Hvis man vil, så kan man!
og omvendt,
Gider man ikke, kan man ikke forvente et godt resultat.

mit bud på hjælp til min egen SSO var at kontakte folk der reelt kunne hjælpe mig med fakta.

Jeg tog kontakt til Musseumsinspektøren på Kongernes Jelling (skrev om jelligedynastiet) og jeg rejse til Jelling hvor han hjalp mig en hel formiddag og efterfølgende rettede min opgave igennem - ALT via EGET initiativ.

Hold op med at have ondt af jer selv (til jer der har det) - Tag vare på jeres eget liv i stedet for at give andre skylden for jeres ulykkelighed!

ARGH Tak fordi jeg lige kunne rase ud

Bomb mig bare med hvor ligeglad jeg er med den svage elev, eller noget.

God Jul.
Med det vil jeg ikke sige at initiativet er forkert, blot påstanden om HVORFOR det er skabt.
(desuden var ALLE lærere på min skole mere end villige til at hjælpe, så godt og så meget de nu kunne)

-Eva

Svar #5
26. december 2005 af JGH (Slettet)

På deres side linker de til Studieportalen i #1 - linket duer dog ikke.

#2 samt #3
De siger jo ikke så meget om elevens egentlige evner, hvis hyn får hjælp alle mulige andre steder fra. Desuden vil hjælpen i så fald være begrænset, hvis vi taler om deciderede emneopgaver som Kinas historie i 1800-tallet.
Reelt er det dog ikke ulovligt at få hjælp fra initiativer som studi.dk eller DGS' hotline. Man skal bare huske at angive kilder, hvadenten det er en skriftlig eller mundtlig kilde, kvalificeret eller ej. Hvis du fx har fået hjælp fra studi.dk SKAL du angive det i din kildefortegnelse; dette sagde min lærer. Dertil må det være elevens egen opgave at sortere de brugbare oplysninger fra de mindre brugbare oplysninger.
#4, angav du museumsinspektøren i din kildefortegnelse?

#4
Et andet vigtigt aspekt, du tager fat i dér. Dog vil jeg lige pointere, at de færreste har forældre, der kan hjælpe dem med alt. Internettet er en god hjælp og ikke betinget af social arv.

Brugbart svar (0)

Svar #6
29. december 2005 af Evapigen (Slettet)

#5 - ja han var nærmest en hovedkilde, og jeg kunne få informationer der endnu ikke står i bøgerne, så for ikke at få det til at lyde som en påstand at f.eks. Harald Blåtand slog den første mønt, var det nødvendigt at påføre en acceptabel kilde.

WE LOVE THE INTERNET!! :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
29. december 2005 af Donttry (Slettet)

Bare fordi ens forældre er akademikere behøver de altså ikke være megen hjælp.

Brugbart svar (0)

Svar #8
29. december 2005 af Decemberbarn (Slettet)

Vi havde faktisk dette emne oppe i Elevrådet hos os, og jeg finder ingen grund til at det skulle ulovliggøres eller på nogen måde hetzes. Det er da en god mulighed og DGS forklarer da også, hvordan og hvorledes de kan bruges, opgaven skrives jo ikke af dem.
#5: Ja, man skal huske at angive kilde, så er den skid slået.

Brugbart svar (0)

Svar #9
29. januar 2006 af MariaTheresa (Slettet)

Jeg synes det er et fantastisk initiativ! Nej, der er ingen der siger at ens akademiker-forældre partou er eksperter i Kinas historie, men de ved immervæk mere om f.eks. opsætning og korrekturlæsing af opgaven . Disse formelle ting, som bare SKAL være iorden!

#4: Det er muligt at det ikke forholder sig sådan på dit gymnasium, men statistikkerne viser jo, at børn af akademiker-forældre generelt får højere karakterer. Det er fakta! :)

#0: Når DGS går ud og kalder initiativet for snyd, er det til dels for at provokere. Det er tydeligt at det irriterer dig og at du starter denne debat, viser jo bare, at det virker - formålet er netop, at der kommer fokus på de eksisterende problemer med den negative sociale arv og her er SSO'en et meget konkret eksempel at tage udgangspunkt i. Herudover er man ret sikker på at få opmærksomhed fra pressen, hvilket godt kan være svært ;)

Det jeg siger er bare, at det ligestiller de danske elever. Selvfølgelig skal DGS ikke skrive nogens opgaver, men for mig at se, er der altså ikke forskel på at få rettet sin opgave af en museumsdirektør eller af en universitetsstuderende der er tilknyttet DGS.

Brugbart svar (0)

Svar #10
29. januar 2006 af Mikziel (Slettet)

#4 Jeg har ikke selv forældre der kan hjælpe mig med ret meget skolemæssigt, og jeg har været i en klasse engang hvor en af mine klassekammerater havde forældre som begge var dansklærere. Vi skulle op til synopse eksamen i dansk, og eleven fik 13. Det var ikke tilfældigt. Jeg læste selv opgaven, og det var tydeligtvis ikke udarbejdet uden betydeligt hjælp fra de køndige forældre...

(synopseeksamen foregik således at man havde 14 dage inden eksamen til at lave en opgave, som skal fremlægges)

\\\\Mikziel

Brugbart svar (0)

Svar #11
29. januar 2006 af SomeOneMore (Slettet)

#10 -> Det er virkelig ikke noget der kan bringe mit pis i kog. Jeg kan da godt ærge mig og misunde ham det, men hvis det forholder sig som du udlægger det, er det efter min mening mere synd for eleven selv, da det nemt kan uselvstændiggøre vedkommende. Hans forældre tager efter min mening fejl. Jeg er sikker på de blot vil hjælpe og se deres søn få gode karakterer, men de gør ham blot en bjørnetjeneste, ved at overdrive hjælpen.

Selvfølgelig er det i orden at forældre guider deres søn på vej, og hjælper til hvordan han kan forbedre det (hjælpe med en disponering af opgave og tid), og retter den for stavefejl, SÅLÆNGE det dog sker i samarbejde med barnet. De forkælede børn der bare stikker deres forældre en opgave og får dem til at korrigere og ændre sætninger til de lyder bedre er for meget! Men igen -> deres egen fejl. ikke noget andre skal blande sig i efter min mening.

Hvis man kommer til sine forældre med en mindre opgave, og de siger prøv at tænke lidt over en ting, og måske nævne det i opgaven, UDEN at de lægger ordene i munden på børnene, kan jeg virkelig ikke se problemet i det, da det (som tidligere nævnt) er deres egen dumhed.

(ved godt at tråden er 1 måned gammel, men er tilsyneladende blevet gravet frem igen ;=)

Brugbart svar (0)

Svar #12
29. januar 2006 af SomeOneMore (Slettet)

#11 ad 3: "kan virkelig ikke se problemet i det, da det er deres egen dumhed" -> korrektur (kunne misfortolkes):

Når de ikke ligger ordene i mundet på deres barn kan jeg ikke se problemet i det, da barnet så stadig selv skal tænke det igennem og få det formuleret korrekt. Putter de derimod ordene i munden på barnet, er det deres egen dumhed (kan næsten ikke sige det nok :)

Brugbart svar (0)

Svar #13
29. januar 2006 af Mikziel (Slettet)

Jeg er helt enig med dig i at for meget "hjælp" til lektierne kan være en bjørnetjæneste, men dette var en eksamen, hvor vedkommene fik 13 for forældrenes arbejde. elevens eget arbejde var måske 10, lille 11 værd. Og efter eksamen var ovre og karakteren var givet kunne arbejdet med opgaven jo være ligemeget. 13-tallet var hjemme, og det stod på arket...

Men jeg har nu heller ikke noget imod det som sådan, var bare en indikering af at det at have forældre der kan hjælpe nogle gange kan have betydning.

\\\\Mikziel

Brugbart svar (0)

Svar #14
29. januar 2006 af SomeOneMore (Slettet)

BTW: Hvis man er af den holdning, at kundige forældre der på almindelig vis hjælper deres børn (ikke formulerer opgaverne) er uacceptabelt, da må man vel også mene, at det at spørge om hjælp her på studieportalen.dk er MINDST lige så uacceptabelt, da de mange brugere alle har personlige stærke sider, og man derved kan få hjælp til næsten alt, af kundige folk, der også kender til næsten alt det typiske pensum fra folkeskolen og ungdomsuddannelserne. Og mange har ovenikøbet selv arbejdet med helt de samme emner som de bliver spurgt om!

>det er op til hjælperne at sætte en grænse<

Brugbart svar (0)

Svar #15
29. januar 2006 af SomeOneMore (Slettet)

#13 ja det er rigtig nok; det kan have en betydning. kan bare ikke blive sur over det. kun over folk der brokker sig over samme, fordi de ikke selv får noget :}

Brugbart svar (0)

Svar #16
29. januar 2006 af SomeOneMore (Slettet)

(Det ik' fordi jeg har kundige forældre. Min far gik ud efter 7. og mor någede lige en merkonom eksamen, men som hun siger: hendes viden rækker slet ikke til det pensum jeg har beskæftiget mig med siden 8 klasse, pga udviklingen) :D

Svar #17
01. februar 2006 af JGH (Slettet)

#11

"... og retter den for stavefejl, SÅLÆNGE det dog sker i samarbejde med barnet. De forkælede børn der bare stikker deres forældre en opgave og får dem til at korrigere og ændre sætninger til de lyder bedre er for meget! Men igen -> deres egen fejl. ikke noget andre skal blande sig i efter min mening."

Det burde man, efter min mening, have styr på i 3.g. Hvis dette ikke er tildælfet, så burde eventuelle stave- og kommafejl ikke gælde med i bedømmelsen, kun hvis det er meningsforstyrrende.
Ydermere, hvis det er den slags hjælp, som DGS tilbyder, så er initiativet bare endnu mere latterligt end jeg troede det var.

Skriv et svar til: SSO; snyd; DGS; social arv

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.