Debat
SSO; snyd; DGS; social arv
Hvad er nu det for noget?!
"Landets 3.g'ere sidder i denne uge derhjemme og knokler med den større skriftlige opgave. Men i hjem, hvor forældrene er akademikere, får eleverne bedre hjælp, end hvis mor er rengøringsdame, og far kører lastbil."
"Bag hjælpelinjens telefoner sidder frivillige gymnasielærere og universitetsstuderende."
"Marie har mistet sin far, og selv om hendes mor er konservatorieuddannet, har hun ingen mulighed for at hjælpe med at strukturere og skrive opgaven på 15 sider om Kinas historie i 1800-tallet."
Mine forældre ved absolut intet om Kinas historie i 1800-tallet, selvom de er akademikere. Hvis jeg rent fagligt skulle have hjælp af dem, når min tid kommer, så vil det betyde, at jeg skal vælge et emne udfra mine forældres uddannelser. Nej...
"Vi må erkende, at mange forældre sidder og retter kommaer, og det må DGS da også gerne. Men man må ikke gøre andres ord til sine egne,« siger han (Peter Kuhlman)."
Det er da lige godt...
Det lyder ret useriøst. Sådan som DGS fremstiller det, så lyder det som en tvær teenager der vil have opmærksomhed (note: "...Men den sociale arv spiller ind i hele uddannelsessystemet, og det vil vi gerne sætte fokus på,« siger Uffe Lembo.". Hvis de har reelle hensigter med foretagendet, hvorfor kalder de det så åbenlyst snyd?
SSO er forholdsvis specialiseret, og hvis man ligesom pigen i teksten skriver om Kinas historie i 1800-tallet, er det begrænset, hvad "frivillige gymnasielærere og universitetsstuderende" ved om dette.
Svar #1
24. december 2005 af danielruhmann (Slettet)
Jeg kan selvfølgelig kun give dig ret i dine holdninger #0. Før andre kommer med modargumenter, vil jeg forholde mig passiv.
Svar #2
24. december 2005 af GogO (Slettet)
Svar #3
25. december 2005 af Eva (Slettet)
Svar #4
25. december 2005 af Evapigen (Slettet)
Jeg er så træt af at høre om hvor synd det er for folk der er børn af forældre uden akademiker baggrund!
for det første:
På min skole betød det at man havde forældre med højere uddannelse IKKE at man var bedre i skolen, bedre rustet eller noget andet!
For det andet:
Så KAN den sociale arv brydes, og alle ved det! Den eneste måde den vil bibestå er ved at vi putter os selv i kasser og siger "Min far er slagter - så jeg er for dum til at komme på universitet"
Mine forældre gik ud af 8.kl og har altså ikke kunne hjælpe mig siden - det har gjort mig til en selvstændig hårdtarbejdende person.
De eneste der lider under hjælpen hjemmefra, er de elever der ikke i specielt denne uge, lærer at stå på egne ben og tage sine egne beslutninger.
Hvis man vil, så kan man!
og omvendt,
Gider man ikke, kan man ikke forvente et godt resultat.
mit bud på hjælp til min egen SSO var at kontakte folk der reelt kunne hjælpe mig med fakta.
Jeg tog kontakt til Musseumsinspektøren på Kongernes Jelling (skrev om jelligedynastiet) og jeg rejse til Jelling hvor han hjalp mig en hel formiddag og efterfølgende rettede min opgave igennem - ALT via EGET initiativ.
Hold op med at have ondt af jer selv (til jer der har det) - Tag vare på jeres eget liv i stedet for at give andre skylden for jeres ulykkelighed!
ARGH Tak fordi jeg lige kunne rase ud
Bomb mig bare med hvor ligeglad jeg er med den svage elev, eller noget.
God Jul.
Med det vil jeg ikke sige at initiativet er forkert, blot påstanden om HVORFOR det er skabt.
(desuden var ALLE lærere på min skole mere end villige til at hjælpe, så godt og så meget de nu kunne)
-Eva
Svar #5
26. december 2005 af JGH (Slettet)
#2 samt #3
De siger jo ikke så meget om elevens egentlige evner, hvis hyn får hjælp alle mulige andre steder fra. Desuden vil hjælpen i så fald være begrænset, hvis vi taler om deciderede emneopgaver som Kinas historie i 1800-tallet.
Reelt er det dog ikke ulovligt at få hjælp fra initiativer som studi.dk eller DGS' hotline. Man skal bare huske at angive kilder, hvadenten det er en skriftlig eller mundtlig kilde, kvalificeret eller ej. Hvis du fx har fået hjælp fra studi.dk SKAL du angive det i din kildefortegnelse; dette sagde min lærer. Dertil må det være elevens egen opgave at sortere de brugbare oplysninger fra de mindre brugbare oplysninger.
#4, angav du museumsinspektøren i din kildefortegnelse?
#4
Et andet vigtigt aspekt, du tager fat i dér. Dog vil jeg lige pointere, at de færreste har forældre, der kan hjælpe dem med alt. Internettet er en god hjælp og ikke betinget af social arv.
Svar #6
29. december 2005 af Evapigen (Slettet)
WE LOVE THE INTERNET!! :)
Svar #7
29. december 2005 af Donttry (Slettet)
Svar #8
29. december 2005 af Decemberbarn (Slettet)
#5: Ja, man skal huske at angive kilde, så er den skid slået.
Svar #9
29. januar 2006 af MariaTheresa (Slettet)
#4: Det er muligt at det ikke forholder sig sådan på dit gymnasium, men statistikkerne viser jo, at børn af akademiker-forældre generelt får højere karakterer. Det er fakta! :)
#0: Når DGS går ud og kalder initiativet for snyd, er det til dels for at provokere. Det er tydeligt at det irriterer dig og at du starter denne debat, viser jo bare, at det virker - formålet er netop, at der kommer fokus på de eksisterende problemer med den negative sociale arv og her er SSO'en et meget konkret eksempel at tage udgangspunkt i. Herudover er man ret sikker på at få opmærksomhed fra pressen, hvilket godt kan være svært ;)
Det jeg siger er bare, at det ligestiller de danske elever. Selvfølgelig skal DGS ikke skrive nogens opgaver, men for mig at se, er der altså ikke forskel på at få rettet sin opgave af en museumsdirektør eller af en universitetsstuderende der er tilknyttet DGS.
Svar #10
29. januar 2006 af Mikziel (Slettet)
(synopseeksamen foregik således at man havde 14 dage inden eksamen til at lave en opgave, som skal fremlægges)
\\\\Mikziel
Svar #11
29. januar 2006 af SomeOneMore (Slettet)
Selvfølgelig er det i orden at forældre guider deres søn på vej, og hjælper til hvordan han kan forbedre det (hjælpe med en disponering af opgave og tid), og retter den for stavefejl, SÅLÆNGE det dog sker i samarbejde med barnet. De forkælede børn der bare stikker deres forældre en opgave og får dem til at korrigere og ændre sætninger til de lyder bedre er for meget! Men igen -> deres egen fejl. ikke noget andre skal blande sig i efter min mening.
Hvis man kommer til sine forældre med en mindre opgave, og de siger prøv at tænke lidt over en ting, og måske nævne det i opgaven, UDEN at de lægger ordene i munden på børnene, kan jeg virkelig ikke se problemet i det, da det (som tidligere nævnt) er deres egen dumhed.
(ved godt at tråden er 1 måned gammel, men er tilsyneladende blevet gravet frem igen ;=)
Svar #12
29. januar 2006 af SomeOneMore (Slettet)
Når de ikke ligger ordene i mundet på deres barn kan jeg ikke se problemet i det, da barnet så stadig selv skal tænke det igennem og få det formuleret korrekt. Putter de derimod ordene i munden på barnet, er det deres egen dumhed (kan næsten ikke sige det nok :)
Svar #13
29. januar 2006 af Mikziel (Slettet)
Men jeg har nu heller ikke noget imod det som sådan, var bare en indikering af at det at have forældre der kan hjælpe nogle gange kan have betydning.
\\\\Mikziel
Svar #14
29. januar 2006 af SomeOneMore (Slettet)
>det er op til hjælperne at sætte en grænse<
Svar #15
29. januar 2006 af SomeOneMore (Slettet)
Svar #16
29. januar 2006 af SomeOneMore (Slettet)
Svar #17
01. februar 2006 af JGH (Slettet)
"... og retter den for stavefejl, SÅLÆNGE det dog sker i samarbejde med barnet. De forkælede børn der bare stikker deres forældre en opgave og får dem til at korrigere og ændre sætninger til de lyder bedre er for meget! Men igen -> deres egen fejl. ikke noget andre skal blande sig i efter min mening."
Det burde man, efter min mening, have styr på i 3.g. Hvis dette ikke er tildælfet, så burde eventuelle stave- og kommafejl ikke gælde med i bedømmelsen, kun hvis det er meningsforstyrrende.
Ydermere, hvis det er den slags hjælp, som DGS tilbyder, så er initiativet bare endnu mere latterligt end jeg troede det var.
Skriv et svar til: SSO; snyd; DGS; social arv
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.