Andre fag

Ny på gymnasiet

12. juni 2007 af Dal1991 (Slettet)
hej...

Jeg skal starte på gymnasiet efter sommerferien og jeg kunne godt bruge nogle råd.

- Hvis man gerne vil være elevrådsrepræsentant, hvordan foregår det så, på gymnasiet? Hvordan bliver man valgt og af hvem?
- Hvad laver man i musik og hvad laver man i billedkunst?

I må godt skrive andet, som kunne være godt at vide, inden man starter på gymnasiet. :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2007 af Cecimort (Slettet)

1) det plejer typisk at være sådan, at hver klasse vælger en eller to ved skolestart, der har lyst til at være med i elevrådet.

I min klasse var der ikke synderligt mange, der havde lyst til at melde sig, så du skal nok få lov... :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. juni 2007 af Waterhouse (Slettet)

Normalt kommer en elevrådsrepræsentant rundt i klassen på en af de allerførst skoledage og fortæller om hvad man laver i elevrådet, samt fortæller at klassen skal vælge en repræsentant og en suppleant. Hvis man har lyst kan man så melde sig, og klassen vælger så en repræsentant inden det første elevrådsmøde.

Svar #3
12. juni 2007 af Dal1991 (Slettet)

Hvad nu hvis der er flere end 2 som melder sig? Hvad plejer der så at ske?

Brugbart svar (0)

Svar #4
12. juni 2007 af Dano (Slettet)

# 3

lodtrækning i klassen vel?

Hvad jeg har erfaret, så er der normalt ikke mere end 2 der gerne vil være i elevrådet i en klasse.


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. juni 2007 af Dano (Slettet)

så ja, du skal nok få lov

Brugbart svar (0)

Svar #6
12. juni 2007 af Hoys (Slettet)

Hej

Jeg har ikke selv været særlig engageret i elevrådet i min gymnasietid, men på min skole var det sådan, at de blev valgt i klasserne af eleverne, hvor det var muligt at nominere andre eller en selv, hvis man mente at man kunne klare tjansen. I min klasse var der dog ingen der gad at være elevrådsrepræsentant, så det blev mere eller mindre bare en tilfældig lodtrækning.

Mht. billedkunst og musik på obligatorisk niveau kan jeg kun snakke ud fra den gamle reform, men der er undervisningen i hvert fald MEGET elementær. I musik lavede vi ikke andet end at synge og til tider opstille mini-koncerter for læreren, men det fungerede ikke særlig godt fordi der næsten ingen var i min klasse der havde musikalske talenter. Mht. billedkunst laver man ikke andet end at tegne - først med blyant, men senere med farver(hvis altså man er god nok =/ ) Personligt synes jeg det er et latterligt "fag", men på den anden side er det da herligt at have to timer om ugen bare til at sidde og snakke i.


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. juni 2007 af peberdelfinen (Slettet)

Jeg vil så med hensyn til billedkunst sige at her efter reformen laver man meget andet end at tegne små blyantsstreger. Ca. 60 procent af den undervisning jeg har haft i billedkunst i år har været omkring teori; både tegne-/male-/kompositionsteori og teori om de forskellige stilperioder. Dertil kommer også en masse om billedanalyse.

Når det kommer til det praktiske har vi også malet og lavet arkitektur i pap og sådan noget... Det er ikke det mest spændende fag, men i teoritimerne kan man faktisk lære noget man også kan bruge i fag som dansk og historie, så det er ikke helt nytteløst...:)

Brugbart svar (0)

Svar #8
12. juni 2007 af Dano (Slettet)

"Hvad laver man i musik og hvad laver man i billedkunst?"

Det kommer anpå hvilket niveau du er på.
Altså C eller B.

Jeg har kun haft billedkunst på C. hvor vi primært analyserede billeder og tegnede (for mit eget vedkommende krys og bolle :P )
Og som "Hoys" siger så er det et rigtig hyggefag, medmindre der er analyse af billeder/kunstværker på programmet he he.

Jeg har ikke haft musik, men ved fra nogle af mine klassekammerater der har det, at man synger, spiller instrumenter (alt efter hvad man nu kan) og afholder musikarrangementer i ny og næ (nogengange for hele skolen til forsamlinger mv.). Også er der musikteori hvor man vistnok lærte "noder" og andre basale ting.

Brugbart svar (0)

Svar #9
12. juni 2007 af Dano (Slettet)

og jeg er også på den nye reform.


Brugbart svar (0)

Svar #10
12. juni 2007 af Dano (Slettet)

forresten, du spørger bare hvis der er andre fag du også vil vide mere om!

Brugbart svar (0)

Svar #11
12. juni 2007 af blackduck (Slettet)

#0

Det er forskelligt fra skole til skole. På mit gymnasium kan alle elever vælge at møde op til elevrådsmøderne (med fuld stemmeret).
Denne ordning viser dog også, som flere har antydet, at der ikke er den helt vilde interesse i elevrådet, og derfor heller ikke nogen grund til at tvinge alle klasser til at vælge en repræsentant. Hvis du har lyst til at deltage i elevrådet er jeg 100% sikker på at du er mere end velkommen.

Jeg har kun haft musik på obligatorisk niveau (jeg er på den nye reform). Hvis du ikke i forvejen kan spille/synge, skal du nok ikke regne med at lære det. Det samme gælder så vidt jeg har hørt for tegning/maling i billedkunst. Over halvdelen er ren teori, og resten er bare bygget lidt på hvad folk nu kan i forvejen.

Brugbart svar (0)

Svar #12
12. juni 2007 af hulemusen (Slettet)

Hej.

Nu er jeg selv ved at være færdig som student, så ved ikke så meget om den nye reform.
Men et godt tip, som jeg virkelig selv ku have brugt, er:
HOLD STYR på ALLE notater fra dag et !! De kan være så afgørende 3 år senere !!

Står selv med kæmpe problemer til mange tekster og formler, for fik ikk altid lige skrevet ned, og så er der nogle ting der er forsvundet.. Såå.. Få lavet dig helt eget system over tingene.. (Mit "system" var en bunke på gulvet.. hehe )

Men angående elevrådet, så tror jeg ikk det blir et problem at komme med. Vi måtte tvinge en i vores klasse til det, for INGEN ville !!


Brugbart svar (0)

Svar #13
12. juni 2007 af Dano (Slettet)

# 12

Ha ha, demokrati længe leve :=P

Brugbart svar (0)

Svar #14
12. juni 2007 af hiat (Slettet)

På vores gymnasium er strukturen i elevrådet rimelig indviklet. Først og fremmest er der "det store elevråd", hvor der er en klasserepræsensant fra alle klasser.
Derudover er der "det lille elevråd" (kaldet Forretningsudvalget), hvor der er tre personer fra hver årgang, som bliver valgt til et stormøde i starten af skoleåret. De tre forskellige årgange er så samlet hver for sig, kandidaterne holder en valgtale, om man stemmer på en af dem.
Forretningsudvalgets force er, at de kan mødes relativt ofte, fordi de er så få, og bestemme de mindre vigtige ting.
Det store elevråd mødes ca. en gang om måneden, hvor overordnede og vigtige emner bringes op.
Jeg er elevrådsrepræsentant for min klasse og har derfor været til en del af disse elevrådsmøder. De varer ofte en lektion (100 min.), og vi plejer at mangle tid. Grundlæggende er det en masse folk samlet, som godt kan lide at tale, før de tænker. Det kan godt være trættende...
Enkelte gange kan der også være stormøder for hele skolen. Det var der fx i forbindelse med besættelserne af skolerne, hvor man kunne stemme for eller imod. Eller her i foråret, hvor vedtægterne for besættelser skulle foregår (fx 75%-flertal osv.).
Så er der også den enkelte udvalg, fx Cafeudvalget, Aktivitetsudvalget, Tutorudvalget eller Festudvalget, hvor man kan engagere sig.
Jeg ved ikke, om strukturen er typisk for gymnasierne generelt, men sådan foregår det på min skole.
Det er rimelig svært at blive elevrådsformand - man skal være med fra starten af 1g - og man er det typisk kun et år ad gangen (3g). Og man har en del pligter.

Svar #15
12. juni 2007 af Dal1991 (Slettet)

#14 Hvis man bruger nogle af sine timer til at gå til møde, kommer man så ikke bagud?

Svar #16
12. juni 2007 af Dal1991 (Slettet)

Forresten; tak for alle jeres svar. :)

Brugbart svar (0)

Svar #17
12. juni 2007 af hiat (Slettet)

#15
På vores skole er det "lovligt fravær". Dvs. hvis du ligger på grænsen til for meget fravær, så ser man bort fra de timer, hvor man har været til elevrådsmøde (da man angiver en fraværsårsag til hver modul, man har været væk fra).
Om man kommer bagud? Lad os sige det på den her måde: dem, der vælger at blive elevrådsrepræsentanter er typisk pligtopfyldende, gode elever med fine karakterer, der sagtens kan klare at blive væk fra et modul.
At blive væk fra et modul een gang om måneden er jo ingenting. Mange har et modul om ugen eller mere. Jeg kunne fx pjække 50 moduler i år og stadigvæk have under 10% fravær.

Brugbart svar (0)

Svar #18
12. juni 2007 af Cecimort (Slettet)

#14, det er ikke så svært at blive elevrådsformand, og det kan sagtens foregå mere end et år, hvis formanden og resten af elevrådet ønsker det.

#17
Selvom det er lovligt fravær, så er det stadig fravær og at gå glip af nogle timer.


#0 Meld dig til, men lad være med at læg al din tid i det. Jeg gjorde det, og fik stress retur.
Det er super fedt at gøre noget for skolen og gøre noget for ens medstuderende.

Brugbart svar (0)

Svar #19
12. juni 2007 af hiat (Slettet)

#18
Jeg forholder mig kun til forholdene på mit skole. At det ikke foregår sådan alle steder er jeg godt klar over :)
Jeg har været elevrådrepræsentant i 1g og 2g, og jeg synes ikke, at jeg er gået glip af SÅ meget. Det handler bare om at læse op selv.

Når det er sagt, så er jeg enig med Cecimort. Bare kast dig ud i det! Det skal nok blive sjovt, hvis du kommer i en klasse med samf A, der er typisk mange, der gerne vil.
Og når dét er sagt, så må jeg indrømme, at jeg ikke gider længere. Jeg har i gang med opstartningen af et nyt skoleblad, det tager en stor del af min tid. Men du skal da selvfølgelig engagere dig i skolen, hvis du er den slags person.

Brugbart svar (0)

Svar #20
12. juni 2007 af DanniBred (Slettet)

På vores skole har vi en stort frugtkurv og sodavand under møderne. Det er aldrig kedeligt..

Meld dig, det er mit råd :D

Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.