Debat
Her kommer eliten
Niels Brocks Elitegymnasiet er henvendt til de, "der kedede sig i folkeskolen." Det handler om elever, der er villige til at lægge en ekstra indsats i skolearbejdet (eksempler: lærerne forventer, at man laver tre timers lektier dagligt, der er prøve hver uge og de har 6 A-niveau, hvilket er to mere end de obligatoriske 4 A-niveau).
Uddannelsen går, populært sagt, ud på "at uddanne fremtidens ledere."
Hvad er jeres holdning til Niels Brocks Elitegymnasium? Er det virkelig alt sliddet værd, når disse elever sikkert kan komme ind på ethvert universitet, eliteuddannelse eller ej?
Læs mere på www.dr.dk/eliten, der står også genudsendelsestider og programmerne kommer også online.
Svar #2
27. marts 2008 af Trynde (Slettet)
Svar #3
27. marts 2008 af Drixx (Slettet)
Kan det virkelig passe at der kun er 40 elever, der er kloge nok til at være med i denne "elite-klub"? Det er selvfølgelig mange flere rundt om i landets gymnasier og folkeskoler..
Der burde gøres mere ud af de allerede eksisterende gynmasier for at hjælpe de gode elever der. Jeg synes at der generelt gøres for lidt for de gode elever i de "normale" gymnasier. Jeg har i hvert fald aldrig set skyggen af nogen fra toppen af dansk erhvervsliv på min skole.
Det er da fint nok at, der er nogen der gider gå der, men jeg ville aldrig selv gøre det.
Svar #6
27. marts 2008 af Peden (Slettet)
Tja, man skal vel op på Københavns størrelse for at få nok til at fylde et par klasser?
Selvom man kan mene at de bliver forfordelt i hovedstaden, så synes jeg alting taget i betragtning at det er godt at man også sætter fokus på de øverst placerde i karakterskalaen, istedet for den evindelige fokusering på de nederste.
At selve italesættelsen og diskursen omkring det at være en del af eliten, i programmet var en smule for meget er så en anden sag, det virkede som om underviserne var kompetente!
Svar #7
27. marts 2008 af Sherwood (Slettet)
Svar #8
27. marts 2008 af sprit (Slettet)
Jeg er selv _meget_ glad for, at jeg ikke går der. Det må være absolut ikke-sjovt.
Svar #9
27. marts 2008 af pa8n (Slettet)
Svar #10
27. marts 2008 af pa8n (Slettet)
Svar #11
28. marts 2008 af Peden (Slettet)
Det var dog en forfærdeligt dum kommentar.
Prøv at google lidt på Akihabara for eksempel, så vil du se at det ikke er tilfældet.
Svar #12
28. marts 2008 af guccipigen (Slettet)
men ville ikke selv kunne overskue det pres tror jeg, men fint tilbuddet er der de unge vælger jo selv om de vil gå der.
nogle der ved hvornår det kommer genudsendt så de sidste 15 min. kun og ville gerne have set det hele
Svar #13
28. marts 2008 af blackduck (Slettet)
Jeg mener han har en pointe. Jeg tvivler på at sådanne uddannelser er fremmende for videnskabelig kreativitet. Her er lektier, afleveringer og den forholdsvis traditionelle klasseundervisning de syntes at have en del af jo fuldstændigt ligegyldigt. Derimod tror jeg gerne, at de kan fremme erhvervsmæssige kompetencer, give de unge et netværk osv. hvilket vel også lige præcis er ideen med uddannelsen.
Svar #14
28. marts 2008 af Boggnasker2 (Slettet)
Svar #15
28. marts 2008 af Jean
https://www.studieportalen.dk/Blogs/BlogItem.aspx?id=106
Svar #16
28. marts 2008 af DennisDeH (Slettet)
Det kan godt ske jeg er en lille socialist, men synes ikke der skal gøres en så stor forskel igen på studerende!
Elitegymnasiets hovedargument for at eksistere, er at give mere udfordring til kloge hoveder. Her hvor jeg har min daglige gang på Teknisk Gymnasium, kan du få ekstra udfordring hvis du selv opsøger den. Jeg fik således lov og hjælp til at lære infinitesimalregning lige efter grundforløb, hvilket naturligvis krævede at jeg var selvstuderende.
Hvad med det at "kloge" og "dumme" elever arbejder sammen i et miksmaks, og derved kan lære meget af hinanden? Tror nok det gør at det bliver noget inkaneret "læren-efter-bogen" på sådan Elitegymnasiet, eller hvordan man skal udtrykke det. Personligt ville jeg sq ikke kunne holde det konkurrencepres ud der tilsyneladende er på elitegymnasiet.
Desuden undrer sammensætningen af fagene mig - de er da ikke optimale til noget som helst? Godt nok kan du komme ind på langt de fleste uddannelser med denne "Eliteuddanelse" i hånden, men ved du eksat hvilken retning dit liv skal gå, er den da meget upraktisk?::
Hvis man vil studere naturvidenskab har man ikke særlig meget brug for Virksomhedsøkonomi og ekstra sprog på A-niveau, samt Afsætning, International økonomi, Samtidshistorie og Erhvervsret. Desuden har du Kemi på under laveste niveau (B-niveau på HTX), og biologi mangler helt?!
Her ville en ren videnskabelig uddannelse som HTX da være mest passende med både Teknikfag, Teknologi og jeg skal komme efter dig.
Modsat vil man da heller ikke have store fordele hvis man vil studere noget med handel? Her har de normale HHX-uddannelser da også en fordel, da man ikke får de (i det tilfælde) unødvendige fag som fysik (og matematik). Det samme kan siges om humanistiske uddannelser.
Håber der er nogen der kan følge mine tanker?
Svar #17
28. marts 2008 af Jesper-rod (Slettet)
Er meget enig. Jeg tvivler på også på elite-skoler kan særligt meget som almindelig skoler ikke kan (endnu), og håber ikke Danmark bliver et land med A og B skoler, hvor A skolerne koster penge.
Er det ikke også lidt tidligt at afgøre hvem der er elite allerede efter folkeskolen?
Ideen om at en elite-skole der skal uddanne fremtidens ledere er for mig også absurd. Tanker om ledere er klogere end "indianerne" er mærkelig. Jeg synes tit det virker som at rundsave på albuerne er bedre til at bringe dig til tops end viden (ikke for at sige viden ikke spiller en rolle).
#4
Du sikkert ret, men hvor vil du hen med den kommentar.
Svar #18
28. marts 2008 af DennisDeH (Slettet)
Tag dig ikke af DanielPetersen, han er siden hers personlige pauseklovn...
Svar #20
28. marts 2008 af pa8n (Slettet)