Almen studieforberedelse (AT)

AT - engelsk og samfundsfag

30. maj 2008 af Thaarup (Slettet)
Min problemformulering i korte træk lyder: Redegør for hvad der karakteriserer dystopien i forhold til utopien. Analyser og fortolk Aldous Huxleys Brave New World. Undersøg om Aldous Huxleys vision om fremtiden skildret i Brave New World, passer ind i det senmoderne samfund, med henblik på udlejring af sociale relationer og per-sonlighedsdannelsen.

Jeg ved jeg går ind og bruger den samfundsfaglige og naturvidenskabelige metode .. Men hvilke teorier har jeg taget i brug? For i samf. har jeg ingen statistikker.

Håber der er nogle der vil hjælpe ..

Brugbart svar (2)

Svar #1
31. maj 2008 af DollyDyt (Slettet)

Nu har jeg ikke læst brave new world, så jeg aner intet om det. Men jeg var oppe i AT i samfundsfag og dansk, og havde også om personlighedsdannelse i senmoderniteten (og så havde jeg en smule om udlejringen af de sociale relationer ift. definitionen af senmodernitet).

Jeg inddrog Giddens, og når du anvender og vurderer hans begreber og teorier, så er det også samfundsvidenskabelig metode - det er den kvalitative, og det er fortolkende videnskabsteori. Man kan også måske inddrage Beck, eftersom Giddens syn på senmoderniteten og individets mange valgmuligheder er optimistisk, mens Becks er langt mere pessimistisk (han taler om risikosamfundet).

Nu ved jeg ikke, hvornår du skal op, men jeg kan da anbefale dig lidt litteratur, som jeg selv har anvendt:
Marmorbogen - den hedder 'Klassisk og moderne samfundsteori' og er skrevet af bl.a. Lars Bo Kaspersen. Den indeholder et kapitel omkring Giddens, som er meget grundigt og indeholder mange gode ting, men stoffet er lidt tungt og svært at gå til.
Derudover har samme forfatter skrevet "Anthony Giddens - introduktion til en samfundsteoretiker", som ligeledes er klidt tung i det.
Anthony Giddens selv har skrevet "En løbsk verden" ('runaway world' på engelsk), og den er kort og en 'light' udgave af Giddens' teorier om Globalisering og senmodernitet. Den er lidt lettere at gå til.
Ellers kan du evt læse 'ind i sociologien', der er vist et afsnit om identitetsdannelse og senmodernitet.
"Sociologi og mdoernitet" giver en introduktion til de forskellige teoretikere, her er lidt god baggrundsviden om Giddens og Beck.

Jeg ved ikke, om det er noget i den stil, du mangler.. Men, jeg forstår ikke, du siger du bruger den naturvidenskabelige metode?? Skal du ikke op i AT i engelsk og samfundsfag??

Svar #2
31. maj 2008 af Thaarup (Slettet)

Jeg har også om udlejring af sociale relationer og inddrager Giddens .. Men jo, skriver i samf. og engelsk, så den naturvidenskabelig metode, var en fejl .. Det er selvfølgelig den humanistiske metode i forbindelse med engelsk .. Men dvs. det er stadig den kvalitative metode, selvom jeg ikke har statistikker med ?

Brugbart svar (2)

Svar #3
31. maj 2008 af 05z-am (Slettet)

Jeg har faktisk samme tvivl. Jeg troede at kvantitativ og kvalitativ metoder bruges om undersøgelser? Den kvantitative om data og kvalitative om spørgerelaterede undersøgelser? Jeg har derfor været i tvivl om hvilken samfundsvidenskabelig metode man benytter når man bruger i sociologi. F.eks. Giddens' teori til at udlede noget om identitetsdannelse. Nogen der kan hjælpe med en forklaring?

Til #1: Jeg skriver også i dansk og samf. og skal udfra Giddens teorier belyse hvordan en subkultur som punkkulturen kan opstå og forstås. Du kunne tilfældigvis ikke oploade det du har skrevet om Giddens? Jeg har aldrig haft sociologi i samf C, så det er lidt svært at danne en klar forståelse af sammenhængen udfra de "tykke bøger" ;)

Brugbart svar (2)

Svar #4
31. maj 2008 af DollyDyt (Slettet)

#2+3: Altså, ift. interviews taler man ofte om kvalitativ og kvantitativ medtode. Men ikke kun - det er generelt inden for fakulteterne, at kvantitativ metode omfatter det målbare, det talmæssige, mens det kvalitative er det mere vurderende, hvor man kan anvende fortolkning.

Kvalitativ metode har altså ikke med statistik at gøre, det er kvantitativ - og du kan godt inddrage lidt kvantitativ metode; jeg havde fx en graf inde fra sfi.dk, der viste udviklingen i antal opløste ægteskaber - det er jo en indikator på den øgede individualisering i samfundet. Man kan altså sige, at du kan gå ind og anvende kvalitative data til at støtte den teori, Giddens fx fremlægger.

Jeg fik 12 i At, så helt galt afmarcheret tror jeg ikke, jeg er.

#3: Hvis du anvender Giddens' begreber om aftraditonalisering, øget refleksivitet og identitetsdannelsen som et refleksivt projekt, så er det den kvalitative metode du anvender, inden for samfundsfag. Det er godt, at forholde dig kritisk til, hvad Giddens siger, påpege fordele og ulemper fx - har han virkelig ret?

Well, nu er bøgerne ikke så tykke - det drejer sig om en 15 sider eller sådan noget i marmorbogen, som primært er den, jeg har brugt - men jeg vil skam gerne bidrage med mit materiale (selv om det er i noteform, og måske ikke så behjælpeligt for andre end mig selv, det er lidt indforstået :b ) - jeg er bare ikke den flittigste bruger af studieportalen, og kunne godt bruge en guide :P ?

Brugbart svar (1)

Svar #5
31. maj 2008 af FredeW (Slettet)

#3: Du er skam inde på noget af det rigtige. Distinktionen mellem kvalitativ og kvantitativ metode fungerer bedst, når det handler om undersøgelser.

I dit tilfælde kunne det foregå på den måde, at du bruger Giddens' teori til at udlede en eller flere hypoteser om individet i det senmoderne samfund. Disse kunne du så forsøge at teste ved hjælp af enten kvalitativt eller kvantitativt materiale.

Brugbart svar (1)

Svar #6
01. juni 2008 af 05z-am (Slettet)

#4: Ok. Så det kunne evt. være godt at finde noget statistik (kvantitativ metode)om social arv, som be-/afkræfter Giddens teorier (kvalitativ)?
Jeg har faktisk marmorbogen og har læst afsnittet om Giddens. Jeg forstår det tildels godt, men er lidt bange for at jeg sidder og fortæller om noget irrelevant eller konkluderer noget decideret forkert. Er inde på noget strukturationsteori, senmoderne samf. og den hertil følgende aftraditionalisering. Jeg finder det bare en smule underligt at min konklusion på, hvordan punkkultur kan opstå og forstås ifølge Giddens teorier bliver noget så enkelt, som at mennesket har mulighed og ansvar for selv at foretage aktive valg og gennem disse valg at skabe sin identitet. Det skaber utryghed at traditioner, normer osv. er brudt ned, og punkkulturen bliver således en måde at danne identitet på.
... er det bare mig, der synes det er for "vagt" at konkludere? ;)

Er ikke selv en ørn til studieportalen, men jeg kan evt. sende dig min mail-adr. til din indbakke.

#5: okay :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. maj 2010 af NanteNa (Slettet)

 Jeg brugte netop den bog i forbindelse med min SRP sidste år. Det er ret vigtigt at du laver en dybdegående analyse af selve bogen; hvilke temaer indgår, hvad er bogens pointe og morale og hvilke samfundsideologier kan udviklingen i BNW-samfundet sammenlignes med? Desuden arbejdede jeg med personkarakteristik af the Savage og hovedpersonen, samt kom ind på udviklingen af seksualitet og ''everyone belongs to everyone else''-tendensen.

Jeg fik selv en del klaps for manglende fodnoter på det samfundsfaglige plan, så det skal du huske : D derudover vil det være super med en masse samfundsfaglige begreber, teorier og ideologier alt efter hvad der passer ind i din opgave.

Der er SÅ meget at gå igang med omkring den bog. Den er GENIAL!


Skriv et svar til: AT - engelsk og samfundsfag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.