Dansk

Det moderne gennembrud

14. november 2008 af RuneB (Slettet)

Hej!

Jeg ved godt, der er utrolig mange topics herinde omkring det moderne gennembrud, men jeg er stadig i tvivl om noget, som jeg håber, jeg kan få svar på nu:

Altså, det moderne gennembrud var tiden 1870-1890 og hovedemne var kvindeemancipation? Men altså, var det i de 20 år der, der var problemet? Det var under 'det moderne gennembruds tid' at der blev gjort op med alt det her, hvilket mundede ud i sædelighedsfejden?

Jeg skriver danskopgave lige pt. om det moderne gennembrud og dets kønroller og skal skrive det med udgangspunkt i 'et dukkehjem'. Nogle som har en idé til en rigtig god scene, jeg kan gå ud fra? Der hvor nova/nora (hvad hedder hun nu? :D) smutter? Det med 'det vidunderlige'? Jeg synes, opgaven er lidt svær at skrive sådan med udgangspunkt i et dukkehjem.

Skriv endelig, hvis jeg skal præcisere mig!


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. november 2008 af janko (Slettet)

Korter noter til et Dukkehjem... der er iøvrigt mange opgaver på SP!!!!

Et dukkehjem af Henrik Ibsen

Genre: Problemer drama (replikker, regibemærkninger, akter, scener)
Handling: enstrenget handling
Der klassicistisk teater med stedets – tidens og handling enhed.
Det naturalistiske teater: vi skal opleve sindsstemninger → krav til virkelighedsillusion (psykologiske virkelighedsfremstilling).
Når man taler om drama skal der skabes en spænding – denne spændings skabes ud fra en konflikt.

Hovedtema: Hun skylder penge til Krogstad
Indslag/hovedtema – samtalen/Nora-Helmer – samtalen/Nora–Linde – samtalen/Nora-Krogstad – Point of no return/Brevet – Taranteldansen – Brevet kommer ud af verden/problemet fokuseres – Nora går – s

Helmer dyrker Nora æstetisk. Nora tror i starten, at Helmer vil elske hende højere, hvis han opdager at hans kone har lånt penge for hans skyld.
Konflikten bliver endnu tydeligere fordi den ydre trussel kommer væk.

Nora: æstetiker – nu’et, hvor der ikke tænkes på fremtiden og moralen
Nora vil gerne fortælle fru Linde at hun også har haft problemer.

Fru Linde: etiker – der handler for andres skyld og sætter sig selv fuldstændig til side

I akt 2 uddybes konflikten. Noras forhold til børnene er efterhånden begrænset – de spørger efter hende og længes efter hende. Maskeradedragten står som symbol på hemmeligheden, hun vil rive den i stykker for at ligge fortiden bag sig. Fru Linde og de andre vil reparer den.


Dr. Rank: Er en ven af familien og er tilmed forelsket i Nora. Nora giver også god anledning til at han kan tro, at der også er gnister den anden vej: eksempelvis, da hun tager silkestrømperne på ønsker hun, at han skal se dem, hvor han derefter spørger ogm han må se hvor de ender osv. (erotik).
Han er rå, brutal og nøgtern om sig selv mht. til omtalelsen af sin egen død.

Arvelighedsteori: forældrene kommer til at definere børnene.

Brevet:
Nora hun ser det som en trussel mod sin egen verden.
Fru Linde hun går ind i en hjælper, ”rådgivende” rolle. Hun har dog ikke samme syn på brevet som Nora. Hun går også til Krogstad for at søge hjælp. Hun vil gerne have at hemmeligheden skal åbenbares – Nora og Helmer skal snakke sammen!
Krogstad han vil gerne beholde sin stilling. Han siger om brevet: ”gid jeg kunne lade det være ugjort” – han vil gerne trække det ud af verden igen. Kirstines reaktion er ganske naturligt, da hun mener, at sandheden skal bringes frem.
 


Skriv et svar til: Det moderne gennembrud

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.