Studér i udlandet
Bacheloruddannelse ved Oxford?
Jeg har undersøgt mulighederne for at tage en bacheloruddannelse i udlandet. Jeg faldt over PPE ved Oxford, som er en af de få uddannelser i England, der kombinerer filosofi, politik og økonomi. Så vidt jeg ved minder PPE mht. afleveringer om gymnasiet, hvilket jeg ser som et plus. I øvrigt er Oxford jo kendt for dygtige undervisere og et meget akademisk studiemiljø. Jeg står nu i den situation, at jeg gerne vil ind på studiet. I den forbindelse bliver jeg nødt til at gå ind og overveje, hvordan jeg får dette ønske til at hænge sammen økonomisk, socialt og ikke mindst med min danske studentereksamen.
1) Økonomi:
“Board and lodging charges for those living in college, including meals, heating and linen/laundry are around £800-£1,000 per eight-week term. [...] For students starting their degrees in 2003-4 it is £1,125 per year. [...] International students must also pay the college fee which varies between £3,000 and £4,000 per year.”
Jeg er klar over, at uddannelse i England er meget mere dyrt end i Danmark, hvor uddannelsen er gratis og man modtager SU. Jeg kunne, bl.a. jf. ovenstående, forestille mig, at 3 års bachelorstudier ville løbe op i små 400.000 kr. Da mine forældre ikke er indstillede på at bakke om min uddannelse er dette bestemt ikke noget lille beløb.
Jeg ville høre om det er realistisk at kunne tage en uddannelse til 400.000 kr. uden forældreopbakning? Jeg forestillede mig noget SU, noget støtte via legater/fonde og en ikke ubetydelig studiegæld efter endt uddannelse.
2) Socialt:
“Oxford is an international city with a strong cultural and social scene. In addition to the wide variety of university and college societies and clubs, the city itself has a great deal to offer. There are major theatres and cinemas, frequent events and concerts and many cafes, restaurants, shops and bars offering special student discounts.”
Der er ingen tvivl om, at det ville være en stor oplevelse at få lov til at studere ved et Universitet som Oxford. Jeg antager, at det uden de store besværligheder vil være muligt at opbygge et ordentligt socialt netværk. Endvidere er der folk derhjemme (kæreste, venner, familie), som har en interesse i (i hvert fald inden man tager af sted!), at man kommer “hjem” til Danmark ind imellem.
Jeg er interesseret i at vide, hvor meget “fri” man har? Er det muligt at tage en forlænget weekend hjemme en sjælden gang imellem, og hvornår og hvor lange er ferierne? Og hvor stor er lektiebyrden omtrentligt i ferien, dvs. får man “afleveringer” for til f.eks. påskeferien?
3) Optagelse:
“Written work: Two pieces of marked written school or college work, including at least one essay. Those studying a related subject (Philosophy, Politics, Economics, Sociology, 19th/20th-century History) should submit essays from that subject. If studying more than one of the above, you should send in essays from two different subjects.
Written test at interview: 1 hour written test (plus 15 minutes reading time). No prior knowledge of Philosophy, Politics or Economics is required. The test is intended neither to require nor reward specific school teaching.”
Som jeg forstår det skal ansøgere sende to afleveringer ind, så de har en chance for at bedømme ens kompetencer. Eftersom ingen af mine afleveringer er på engelsk andre end mine engelske matematiker-stile med en begrænsning på 600-800 ord, så tænkte jeg på om det ville være muligt skrive 2.g historieopgaven på engelsk. Jeg regner med at skrive om “Politiske årsager til USA’s indtræden i 2. verdenskrig”, hvilket jeg vil mene netop er et emne, hvor jeg vil have mulighed for at demonstrere mine reelle kompetencer. Tror i, at dette er muligt under nogle omstændigheder? Og vil Oxford overhovedet modtage opgaver fra det danske gymnasium?
Jeg bemærker, at man skal til en skriftlig prøve og et “interview” i efteråret inden den sommer man bliver optaget. Er der nogen der har prøvet at være til et sådant interview? Har i nogen idé om, hvordan et sådant interview forløber, og hvad der lægges vægt på?
Karaktermæssigt går det godt. Jeg regner med at slutte gymnasiet med 11 i de fleste fag. Endvidere er det mit indtryk, at et snit der ud fra danske standarder virker meget højt ikke er noget man anerkender på samme måde ved udenlandske universiteter. Kan jeg regne med, at de overhovedet vil betragte mine karakterer som et bevis på stort fagligt engagement og stærke faglige kompetencer?
Jeg håber på, at jeg får nogle gode råd fra folk, som ved noget om uddannelse i udlandet samt forholdene ved University of Oxford. Og med råd tænker jeg ikke på indlæg som “Søg i forummet, det her har været diskuteret før” – jeg har nemlig læst en række andre tråde, men de giver ikke direkte svar på nogle af de spørgsmål, som jeg ligger inde med. På forhånd tak!
Vh,
Christian
P.s. Hvis jeg ikke kommer ind på PPE er min backup-plan at studere psykologi (evt. matematik kombineret med filosofi på en eller anden måde) ved Københavns Universitet.
Svar #1
27. oktober 2004 af 7419 (Slettet)
Svar #2
27. oktober 2004 af -1^(1/2) (Slettet)
2) Normalt læser man i intervaller på otte uger. Med mindre du er komplet dysfunktionel, vil disse uger nok passere hurtigt. At omgangskredsen savner én må de affinde sig med.
Der er vel en del lektier i ferierne – under alle omstændigheder vil du erfare, at mange er så ivrige, at de læser forud.
3) ” Jeg regner med at skrive om “Politiske årsager til USA’s indtræden i 2. verdenskrig”, hvilket jeg vil mene netop er et emne, hvor jeg vil have mulighed for at demonstrere mine reelle kompetencer. Tror i, at dette er muligt under nogle omstændigheder? Og vil Oxford overhovedet modtage opgaver fra det danske gymnasium?” – Mon dog ikke?
Vedr. dine karakterer virker de jo ganske fine - ergo er der vel næppe problemer i den sammenhæng. Det du skal være særlig opmærksom på er DERES prøver i henhold til, at de søger mentalt stærke elever og ikke dydsmønstre. Du skal vise, at du er et ydmygt geni.
Svar #3
27. oktober 2004 af 7419 (Slettet)
Skal du ikke selv til optagelsesprøve her til november?
"Der er vel en del lektier i ferierne – under alle omstændigheder vil du erfare, at mange er så ivrige, at de læser forud."
Så Oxford er virkelig for stræbere? :)
"– Mon dog ikke?"
Så du synes, at idéen om at skrive 2.g opgave på engelsk er fin nok?
"Det du skal være særlig opmærksom på er DERES prøver i henhold til, at de søger mentalt stærke elever og ikke dydsmønstre. Du skal vise, at du er et ydmygt geni."
Ved geni forstås så evnen til at tænke logisk eller evnen til at tænke abstrakt/originalt? Vil det sige, at prøverne er en form for IQ-test? Jeg tror, at jeg er nogenlunde normalt/gennemsnitligt begavet. Er det da et urealistisk ønske at ville på Oxford?
Svar #4
27. oktober 2004 af -1^(1/2) (Slettet)
- Det har jeg ikke kompetencer til at sige... Jeg antager det blot.
"Ved geni forstås så evnen til at tænke logisk eller evnen til at tænke abstrakt/originalt?" - begge aspekter.
"Vil det sige, at prøverne er en form for IQ-test?" - Implicit: "Ja". Prøverne tester jo primært faglig formåen - derfor "nej".
"Jeg tror, at jeg er nogenlunde normalt/gennemsnitligt begavet".
http://www.iqtest.dk (testen er valid).
"Er det da et urealistisk ønske at ville på Oxford?"
Jeg kender dig ikke, men alt andet lige er svaret nej.
Svar #5
27. oktober 2004 af 7419 (Slettet)
Men vil du simpelthen mene, at 90% af alle studerende ved Oxford har en meget høj IQ? I så fald må jeg bare søge ind ved Københavns Universitet, der fungerer det tilsyneladende ikke på den måde ;)
Ej, jeg søger stadig svar på nogle af mine spørgsmål i #0. Og andre kommentarer omkring IQ og studier ved Oxford er selvfølgelig også velkomne!
Svar #6
27. oktober 2004 af 7419 (Slettet)
Jeg har læst, at intelligens kan forstås som evnen til løsning af komplicerede opgaver ved hjælp af abstrakt tænkning.
Jeg fik f.eks. 13 - håber ikke at dette virker for meget som et forsøg på at blive bekræftet :) - for min danskopgave pga. et højt abstraktionsniveau.
Er det så virkelig logisk, at jeg ikke er intelligent? For at stile det ekstremt forsimplet op...
Svar #7
27. oktober 2004 af Peden (Slettet)
Nej spøg til side, det kan vi jo af gode grunde ikke vide noget om, men planerne om at tage til Oxford lyder som noget der er værd at stile efter, og der er altså en del legater til at bløde det op. Den pris du skrev, var det inkl. kost og logi? Ellers kommer der jo en rimelig sum oveni.
Svar #8
27. oktober 2004 af Peden (Slettet)
Svar #9
27. oktober 2004 af KemiKasper (Slettet)
Svar #10
27. oktober 2004 af Peden (Slettet)
Jeg har læst flere portrætter (eller hvad de idol-sider i aviserne hedder) af chefer med med en statskundskabsuddannelse bag sig. Men traditionelt så ja, så fører det nok til et job ved den udøvende magt eller tilsvarende.
Svar #11
27. oktober 2004 af P3X-018 (Slettet)
Men hvis man fx har studeret på KU og er blevet færdig med en bestemt linie, vil muligheden så være større for at kunne studere den linie dybere i universiteter som Cambridge/Oxford osv.?
Da fag som dansk trækker gennemsnittet MEGET ned (for mig hverfald)!
Svar #12
27. oktober 2004 af riquelme (Slettet)
Svar #14
27. oktober 2004 af P3X-018 (Slettet)
http://www.highiqsociety.org/flash/nonmembers/iqtests.htm
Svar #15
27. oktober 2004 af -1^(1/2) (Slettet)
http://planeta.terra.com.br/educacao/sigmasociety/Sigma_Testes_Din.html
Svar #16
28. oktober 2004 af -1^(1/2) (Slettet)
As for the preliminary norms, we estimate that a person of normal intelligence would get 4 or 5 questions right. An average academic with a Bachelor’s degree would be able to answer 9 or 10 questions correctly. An academic with a Master’s degree would get 13 or 14 right and could become a subscriber to Sigma III. Members of Mensa would, on average, get 16 or 17 right and would meet the admission criteria for members of the Sigma Society. An average Doctor of some of the Exact Sciences would be expected to get 18 or 19 right. Based on the work of Dr. Catherine Cox, we may estimate that:
Men of Noteworthy Talent:
Napoleon or George Washington would achieve a raw score of about 20
Rousseau or Lincoln would get 23 right (and would qualify for membership in Sigma III)
Geniuses:
Swift, Rembrandt, La Fontaine, Cervantes or Balzac would get 25 right
Molière, Lamartine, Benjamin Franklin or Copernicus would get 26 or 27 right
Beethoven, Darwin, Montaigne, Mendelssohn, Watt or Diderot would get 28 or 29 right
(Sigma IV)
Luther, Lavoisier, Raphael or Alexander Dumas would get 30 right
Great Geniuses:
Kant, Kepler or Spinoza would get 31 or 32 right
Descartes, Michelangelo, Victor Hugo, Dickens, Musset or Byron would get 33 right
(and would qualify for Sigma V)
Newton, Voltaire or Galileo would get 34 right
Universal Geniuses:
Da Vinci, Pascal or Leibniz could get a raw score of 35. (Note: Da Vinci’s IQ was estimated by Cox at 180, but it was surely higher than that, possibly close to 200)
Svar #17
28. oktober 2004 af -1^(1/2) (Slettet)
- Det går nok - øvre middel!
"Men vil du simpelthen mene, at 90% af alle studerende ved Oxford har en meget høj IQ? I så fald må jeg bare søge ind ved Københavns Universitet, der fungerer det tilsyneladende ikke på den måde ;)"
- Der er nok en sammenhæng. På MIT ved jeg, at = 140 (ukendt spredning [gæt: 16]).
Svar #18
29. oktober 2004 af 7419 (Slettet)
"Jeg ville høre om det er realistisk at kunne tage en uddannelse til 400.000 kr. uden forældreopbakning? Jeg forestillede mig noget SU, noget støtte via legater/fonde og en ikke ubetydelig studiegæld efter endt uddannelse."
Håber der er nogen som er i stand til at give en fornuftig vurdering :)
#17: Nu vil jeg søge ind på Filosofi, Politik og Økonomi, hvilket er et af de større studier ved Oxford - det findes på samtlige college og 27% af alle ansøgere optages. Jeg kunne forestille mig, at det ikke på samme måde krævede en meget høj IQ at studere politik sammenlignet med fysik. Endvidere håber jeg på, at de accepterer en middelmådig IQ, hvis man til gengæld har en høj arbejdsevne (udnytte sit potentiale) :~)
Svar #19
29. oktober 2004 af 7419 (Slettet)
Okay... Det passer altså, at snittet på 11 er et minimumskrav for at blive taget i betragtning... :~)
Svar #20
29. oktober 2004 af madsbs (Slettet)
Kan man læse en form matematik og økonomi der?