Debat

Er der noget galt med undervisningen i gymnasiet/ HF er motivationen god nok?

20. januar 2005 af Line greve (Slettet)
Hejsa... Er i gang med en psykologi- rapport og derfor kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening til dette spørgsmål:

Er der noget galt med undervisningen i gymnasiet/ HF ? og er motivationen god nok?

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. januar 2005 af danielruhmann (Slettet)

Ja, der er store mangler. Fx synes jeg, at der burde høre eksamer til alle afsluttende fag. Da der ikke er det, mindskes motivationen. Mange kan klare sig nemt gennem et fag med 8-9 i karakter uden egentlig at være dygtige til faget - eksamen vil vise sandheden.

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. januar 2005 af Waterhouse (Slettet)

Vi kunne tage at gøre idræt til et valgfag istedet for at det var obligatorisk..

Brugbart svar (0)

Svar #3
20. januar 2005 af zIOn (Slettet)

Det siger du højst sandsynligt fordi du har et problem med motion, og ikke kan lide at skulle optræde i shorts og kondisko. Det er en ærlig sag, men vi bliver nødt til at huske på at folkesundheden er for nedadgående.

Gymnasieuddannelserne er elendige i den forstand at enhver kan fifle sig til en god karakter ved at lade som om, og spille skuespil, f.eks. i et fag som religion. Jeg ved ikke om rendyrkede eksamenerne er en god idé, idet jeg har det indtryk at eleverne på HF generelt berører hverdagsundervisningen med lemfældighed, men det er en subjektiv holdning. Karaktergivningen er ikke desto mindre problematisk i mine øjne, men der ligger langt større problemer i folkeskolen.

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. januar 2005 af Ida Marie (Slettet)

#3. Jeg hader idræt som fag på gym, selvom jeg træner i shorts hver dag (i en klub).. Bare en kommentar

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. januar 2005 af Andreassw (Slettet)

"Vi kunne tage at gøre idræt til et valgfag istedet for at det var obligatorisk.."

Synes det er helt fint at vi har idræt i gym.
Udover det må vi huske på at hvad et gym. oprindelig var :-)


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. januar 2005 af Epsilon (Slettet)

#3: Man bør huske, at det er vanskeligt for læreren at bevare overblikket over de faglige standpunkter af 25-30 elever i et fag som religion, hvor kun den mundtlige præstation tæller. Nogle af midterkaraktererne vil givetvis blive slynget ud med lidt rund hånd. Det betyder dog ikke, at karaktergivning i nogle henseender ikke er problematisk. Men det er næppe noget egentligt problem for selve undervisningen. Problemerne er snarere af en helt anden karakter.

Line:
"Er der noget galt med undervisningen i gymnasiet/ HF ? og er motivationen god nok?"

Jeg har talt med flere gymnasielærere, som har det indtryk, at et generelt problem for undervisningen i gymnasiet er, at flere elever ikke er fagligt dygtige nok, når de kommer fra folkeskolen. Man kan i allerhøjeste grad stille sig selv det spørgsmål, om man gør de elever en tjeneste ved at optage dem på en gymnasial uddannelse. Ville de ikke klare sig bedre andetsteds og i så fald hvor? Der er næppe nogen tvivl om, at de er en medvirkende årsag til, at det faglige niveau i undervisningen flere steder sænkes. Det vækker bekymring hos lærerne, at nogle af eleverne end ikke magter de simpleste færdigheder såsom læsning og procentregning på tilfredsstillende vis.

Jeg anser det også for problematisk for undervisningen, at der ikke afkræves eleverne i folkeskolen større skriftlighed i sprogfagene engelsk og tysk. En væsentlig årsag hertil er, at rettereduktionen er bortfaldet i de fag. En tåbelig beslutning efter min opfattelse. Nogle elever har svært ved overhovedet at formulere sig skriftligt på engelsk og/eller tysk, når de starter i gymnasiet. Så er der så sandelig lang vej igen!

Et helt tredie problem for nogle elever er mangel på motivation. De fører en turbulent tilværelse med venner, fritidsaktiviteter, fester (undertiden allerede på torsdage) og job, alt sammen sideløbende med ungdomsuddannelsen. Det går ud over deres koncentration og faglige præstationer, fordi de er psykisk overanstrengte. De møder umotiverede og uforberedte til timerne, og får derfor ikke det udbytte af undervisningen, som de kunne få, hvis de prioriterede deres tid anderledes.

//Singularity

Skriv et svar til: Er der noget galt med undervisningen i gymnasiet/ HF er motivationen god nok?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.