Matematik
differentiering
Hej.
Er der nogen kan kan svare mig på hvordan jeg differentiere denne her?
O(x) = 0,2x + 100 + 30Sin(0,006x)
Svar #1
07. februar 2010 af piper (Slettet)
Du skal differentiere den ledvis. Tricket ligger i at differentiere 30sin(0.006x). Her kan du sætte konstanten (de 30) udenfor differentiationen og så har du kun sin(0.006x) tilbage. Bemærk at det er en sammensat funktion. Du har en regneregel til at klare dette.
Svar #2
07. februar 2010 af Peterpeter550 (Slettet)
O´(x) = (0,2 + 30cos(0,006x))*0,006
Vil det sige at den skal se sådan ud?
Svar #3
07. februar 2010 af piper (Slettet)
O'(x) = (0.2x)' + (100)' + (30sin(0.006x))'
O'(x) = 0.2 + 0 + 30 * 0.006 * cos(0.006x)
O'(x) = 0.2 + 0.18*cos(0.006x)
Svar #6
07. februar 2010 af Peterpeter550 (Slettet)
Har godt nok stadig problemer med den.
Jeg skal efterfølgende antage at O´(x) = 0 men med den differentierede funktion kan x ikke isoleres.
følgende blev ttastet ind på lommeregner:
Solve(0=0,2+0,18*cos(0,006x),x)
svar: false
har du nogen ideer til hvad der så kan være galt?
Svar #7
07. februar 2010 af piper (Slettet)
Jeg kender ikke din lommeregner, men det kan være at den at du skal bruge . i stedet for , i din ligning. Måske tror den at din ligning egentlig er et antal argumenter, når du gør det, som du gør.
Prøv Solve(0=0.2+0.18*cos(0.006x),x) (kun komma før sidste x)
Ellers kan du bare løse den i hånden :)
Svar #8
07. februar 2010 af Peterpeter550 (Slettet)
Det er en TI-89 Titanium.
Jeg har også kun et komme som står foran det sidste x. Ligningen jeg skrev var måske lidt misvisende på det punkt hvilket jeg beklager.
Spørger nok lidt dumt men skal den stå på degree eller radianer?
Svar #9
07. februar 2010 af Peterpeter550 (Slettet)
bare glem det sidste spørgsmål. Det gjorde ingen forskel
Svar #10
07. februar 2010 af piper (Slettet)
Så prøv i hånden:
0.2 + 0.18*cos(0.006x) = 0
0.18*cos(0.006x) = -0.2
cos(0.006x) = -0.2 / 0.18
Sæt y = 0.006x
cos(y) = -0.2 / 0.18
Hjælper det dig videre?
Svar #11
07. februar 2010 af Peterpeter550 (Slettet)
grafen har ingen nulpunkter. det er derfor. :)
tak for hjælpen.
Svar #12
07. februar 2010 af piper (Slettet)
Du har selvfølgelig ret. Det kan faktisk også nemt ses, hvis man lige regner skridtet videre
da cos(y) = -0.2 / 0.18 < -1 og det naturligvis gælder at
-1 ≤ cos(y) ≤ 1
Skriv et svar til: differentiering
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
