Matematik
Differential ligning
Hej med jer.
Jeg har et lille problem.
Lad h(t) være funktionen defineret ved h(t) = t^2 +t.
Afgør i hånden om funktionen y(t) = e^h(t) er
en løsning til følgende differentialligninger:
(a) y'(t) = (h(t)-1)y(t)
(b) y'(t) = 2ty(t)+y(t)
a) y'(t)=e^(ht)*h
y'(t)-(h(t)-1)y(t)=e^(ht)*h-(t^2+t-1)*e^(h(t))
Hvad er det jeg gør forkert?
Svar #1
20. november 2010 af mette48 (Slettet)
y(t) = e^h(t)
y'(t)=e^h(t)*h'(t)
h(t)=t^2+t
y'(t)=y(t)*(2t+1) = ganger ind i ()
2ty(t)+y(t)
Svar #2
21. november 2010 af Fiction30 (Slettet)
Det kan da ikke passe eller?
du benytter dig jo ikke at h(t)? og hvordan er fortegnet inde i parantesen skifter fra -1 til +1?
Svar #3
21. november 2010 af mette48 (Slettet)
Jeg benytter da h(t) når jeg findery'(t) som indeholder h'(t), som er regnet ud og indsat i 4 linie
Jeg kan ikke se nogle steder hvor der står - inde i parentesen
løsningen svarer til b)
Svar #4
21. november 2010 af Fiction30 (Slettet)
aaah ok mange tak. Det var fordi jeg kiggede på a) i stedet for b) :=).
Skriv et svar til: Differential ligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
