Matematik

differentiering

03. december 2010 af slapdack (Slettet) - Niveau: A-niveau

 N0 * 0,5^(t/T½)

Hvordan differentiere man denne?

Altså først den indre funktion: t/ T 1/2 

bliver:  1 / T 1/2

Man når jeg differentiere den ydre på lommeregneren får jeg 0?


Svar #1
03. december 2010 af slapdack (Slettet)

 desuden: hvis man differentiere x/y , får man så ikke 1/y ? Kender ikke regnereglen, men min lommeregner gør det.


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. december 2010 af Andersen11 (Slettet)

Du har

f(t) = N0·0,5t/T , hvor N0 og T er konstanter , altså

f(t) = N0·eln(0,5)·t/T = N0·e-ln(2)·t/T , så

f'(t) = -ln(2)·N0/T·e-ln(2)·t/T

#1

Jo, hvis y ikke afhænger af x, og det er x, man differentierer med hensyn til.


Svar #3
03. december 2010 af slapdack (Slettet)

 Hvorfor forsvinder konstanterne ikke ved differention?


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. december 2010 af goathunter (Slettet)

#3 konstanter forsvinder kun hvis det er lagt til f.eks. 2x2+3, der forsvinder 3 taller fordi det er en konstant lagt til, men 2 tallet foran x2 skal man lade stå. hvis du vil vide -hvorfor- må du læse beviserne for det i din matematik bog.


Skriv et svar til: differentiering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.