Matematik

Det her skal jeg lave til i aften så plzz hjælp

31. marts 2011 af Jake96 - Niveau: 9. klasse

PLZZZ HJÆLP!!!

Vedhæftet fil: 9-1.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2011 af Christiantoftjakosben (Slettet)

 Opg 1: 

Isoler x på den ene side fx. 

8-4x=3(x+2)
8-4x=3x+6
8-6-4x+4x=3x+4x+6-6 
2=7x
x=2/7

 Du skal bruge samme metode i de to givende opgaver. 


Svar #2
31. marts 2011 af Jake96

ahh ok ok og opg 2 har jeg lavet


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. marts 2011 af YoungSlowy (Slettet)

Hvilke opgaver er det helt præcist du vil have hjælp til?


Svar #4
31. marts 2011 af Jake96

Opg 3 - 4 - 6 - 8


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. marts 2011 af Christiantoftjakosben (Slettet)

 Opg 2: 

JEG HAR IKKE BRUGT DE RIGTIGE MÅL!

Et rektangels omkreds er givet ved b+l+b+l eller 2(b+l) (det er det samme) 

vi kender den ene side derfor kan du regne den anden ud. vi siger siden b=15 

fx: 

2(15+l)=50
2*15+2l=50
30+2l=50
2l=50-30
2l=20
l=20/2
l=10

Altså den ene side er 9 0g den anden er 15. 

Når du ved det konstrukere du dit rektagel. (dirgonaler er fra den ene spids til den modstående spids)

Når du har lavet dirgonalerne har du konstrueret 2 retvinklede trekanter. for at udregne arealet af en trekant bruges A=1/2h*g. h og grundllinjen har du fundet så sæt dem ind i formlen. 

 


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. marts 2011 af Christiantoftjakosben (Slettet)

 Opg 8 

JEG HAR IKKE BRUGT DE RIGTIGE MÅL!

Rumfanget findes ved H*L*B

fx: 

13 x 5 x 20 cm. 

13*5*20=1300 cm3

Når du skal finde ud af hvad den vejer ved du at 1 cm3 vejer 5,3 gram. 

Da du har 1300 cm3 ganges dette med 5,3 g og du får resultatet. 


Svar #7
31. marts 2011 af Jake96

Ok, men nu er jeg ikke helt et matematik geni... Og jeg har problemer med at huske ting så noget af det du skrev der forstod jeg ikke. Det med areal. (beklager)


Brugbart svar (0)

Svar #8
31. marts 2011 af Christiantoftjakosben (Slettet)

 Til hvilken opgave? og du skal ikke beklage, så er du godt til noget andet, 


Svar #9
31. marts 2011 af Jake96

Til opg. 2


Brugbart svar (1)

Svar #10
31. marts 2011 af Bootstrap (Slettet)

Opgave 3:
a) 2 5 7 10 13 15 18 21 : +2 +2 +3 +2 +2 +3

b) 4 3 6 5 8 7 10 9 : -1+3-1+3

c) 4 8 10 20 22 44 46 92 94 : *2+2*2+2*2+2

d) 1 2 6 24 120 720 5040 40320 : *1*2*3*4*5...


Svar #11
31. marts 2011 af Jake96

ahh den havde jeg prøvet men fattede den ikke. tak for det


Brugbart svar (0)

Svar #12
31. marts 2011 af Christiantoftjakosben (Slettet)

 omkredensen af et rektangel er siderne lagt sammen. altså l+l+b+b
l+l kan skrives som 2l og b+b som 2b da det er det samme om du lægger to af de samme størrelse sammen eller ganger dem med 2. vi får altså en ligning der ser således ud 2b+2l, men vi kan sætte 2 uden for parents 2(b+l), dette kan vi pga. at 2 fordi der er parents omkring (b+l) ganges i begge led, altså 2 skal ganges med både b og l. 

fx
 

7+7=14

2*7=14

Altså det er ligegyldigt hvordan om du skriver det op på l+l+b+b eller 2*(l+b)

Forstår du det nu, eller skriv igen ;)


Svar #13
31. marts 2011 af Jake96

tror jeg er med. det skal du ha, du er sq god til det her!


Brugbart svar (0)

Svar #14
31. marts 2011 af Christiantoftjakosben (Slettet)

 Tak, er bare glad for at hjælp, har selv siddet i 9 klasse og ikke fattet et skid af mat, :D


Svar #15
31. marts 2011 af Jake96

:P Hehe. Vis du stadig vil hjælpe kan du baer give dig god tid, skal nemlig først aflevere klokken 17:00. og jeg mangler kun opg. 4 - 6 og 7.


Svar #16
31. marts 2011 af Jake96

Og jeg prøver selvfølgelig også selv.


Brugbart svar (0)

Svar #17
31. marts 2011 af Christiantoftjakosben (Slettet)

Opg 4

antal kort i et korts spil: 52. 

der er 3 slags billedkort, konge dronning og knægt og der er 4 farver. i alt tages der 3*4=12 kort væk.  så der er 52-12 kort= 40 kort. i udfaldsrummet. 

der er 13 hjerter, klør osv. men der er taget 3 billedkort væk = der er 10 kort. 

for at udregne sandsynligheden tages det antal kort som er muligt at trække divideret med alle kortene gange med 100% fx. 

a)

10/40*100%= % sandsynlighed. 

b)

der er i alt fire toere. 
 

4/40*100% =  % sandsynlighed. 

c og d kan du godt regne. 


Svar #18
31. marts 2011 af Jake96

Sådanner


Brugbart svar (0)

Svar #19
31. marts 2011 af Christiantoftjakosben (Slettet)

 opg 7

a) hvor mange elver. 

kig på venstre side af diagrammet der står antal elever. 

du følger ud hvor hver toppunkt til den venstre akse og lægger tallene sammen. fx

1 søjle er der 2 elever. 2 søjle er der 1 elever. 3 søjle 5 elever. osv. 

for at finde ud af hvor mange elever der er i alt gøres følgende. 

1søjle + 2 søjle + 3 søjle..... 10 søjle = antal elever. 

b)

et type tal er det tal der forkommer fest gange. NB i din opgave er der TO type tal!!

c)
tager du antal elever i hver søjle og gange med det antal fejle de elever har. fx
3 søjle  5 elever med 2 fejl i alt 10 fejl. denne udregning laver du med alle søjlerne, når du har gjrot det dividere du det antal med antallet af elever. 


Svar #20
31. marts 2011 af Jake96

er der ikke kun et typetal nr. 4?


Forrige 1 2 Næste

Der er 29 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.