Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 18241 til 18260 af 18649
-
plane bølger
ForumindlægOkay, så vi skal se et demoforsøg, hvor man sender elektromagnetiske bølger mod en krystal, og så er der konstruktiv interferens i nogle vinkler. Jeg vil godt have teorien på plads. Idéen er, at man kigger på en plan bølge, der rammer en krystal, og så finder en betingelse, der sikrer, at alle at... -
Studentereksamensopgaver
ForumindlægHej! Jeg skal have løst to opgaver i fysik-a studentereksamen august 2010. Den første opgave lyder således: Vakuumkammerets volumen er 27,1·103 m3. Inden man pumper luft ud, er densiteten af luften 1,25 kg/m3, og trykket er 101 kPa. Temperaturen er konstant under pumpningen. a) Beregn ma... -
Schrödinger-ligning i positionsrepræsentation
ForumindlægHej, jeg sidder og bakser med tilstandsvektoren repræsenteret i positionsrepræsentationen, men jeg har lidt svært ved at forstå noget af tankegangen bag det. Jeg skriver om en partikel der bevæger sig langs en ret linje: Da man har et kontinuert spektrum af egen-værdier for partiklen er tilstand... -
Oplysningstiden
ForumindlægHej. Jeg er ved at skrive SRP og jeg har et afsnit om oplysningstiden men jeg er ikke sikke på om jeg helt har forstået oplysningstidens filosofi og den forbindelse den havde med den amerikanske uafhængighedsbevægelse. Er dette korrekt? : Man kan sagtens spotte nogle af oplysningstidens idéer i ... -
Indledning??
ForumindlægHej :) Jeg har her lavet et udkast til indledning til min SRP, men er meget usikker på om den lever op til kravene. Håber I kan hjælpe. Indledning: Klimadebatten er interessant emne. Det er blevet til et dagligt debatemne, hvor vindmøllens betydning spiller en stor rolle. Vindmøllen har stor be... -
Chokolades fysiske egenskaber og kemiske struktur
ForumindlægJeg har valgt at skrive omkring chokolade med kemi som hovedfag og fysik som bifag. Jeg har herunder omkring dens fysiske egenskaber og kemiske struktur. Jeg har fået stillet disse fire spørgsmål: 1. Redegør for den kemiske struktur af fedtstofferne i chokolade og redegør for relevante fysiske st... -
Varmekapacitet
ForumindlægJeg ved ikke om dette spørgsmål allerede findes, men det skulle undre mig. Jeg sidder med Orbit 1, og skal regne et par opgaver, da jeg virkelige stinker til fysik, vælger jeg at bede om hjælp fra starten af: øvelse 1: Vi en termokande opvarmer vi 0,50 kg vand fra temperaturen 15 grader celsius t... -
Arealbestemmelse! (Hjælp, tak! :)
ForumindlægHej : ) (Link fjernet pga. dødt link. Mvh. Studieportalen.dk) På linket foroven ser I et dokument med mange fysik opgaver. Jeg havde spørgsmål til den første beregning (b) i opgaven; "laserkirurgi". Det første man skal er, at bestemme arealet, men hvorfor har personen lige netop gange... -
Gamma-stråling
ForumindlægHeej derude! jeg har en fysik aflevering til i aften hvor jeg skal tegne to grafer idag men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal placerer på akserne :( Spørgsmål fra opgavefumuleringen: Opgaver til forsøg 1: Korrigér tælletallene for baggrund og plot det korrigerede tælletal som funktio... -
forkortning af ligning - Niveau A
ForumindlægHej, jeg har et lille matematik/fysik spørgsmål. Jeg har en ligning der hedder: (\mu*n*j*(R^(2)))/(((R^(2))+((R^(2)/4)))^(3/2)) (Ser virkelig uoverskueligt ud, men hvis i kopierer den ind i wolframalpha bliver det overskueligt) Wolframalpha siger at den kan forkortes til: (8jn\mu)/(5*kvrod(5)*kvr... -
Bremsesvigt
Forumindlæger der en der er frisk på at hjælpe mig med noget fysik :-) opgave A har jeg lavt og opgave b er jeg kørt fast :-( En lastbil kører med farten 79 km/h på en 6,2 km lang strækning. a) Hvor lang tid tager det for lastbilen at køre denne strækning? DEN HAR JEG LAVT OG FÅR TIL 4,71 min På toppen af... -
Brydningsvinklen
ForumindlægJeg har et par opgave i min fysik aflevering jeg har lidt svært ved at gennemskue: Når man leder efter olie- og gasfelter under havbunden, kan man fx sende lydbølger fra en lydkanon ned mod havbunden og analysere de reflekterede lydbøger. Lydbølgerne fra lydkanonen bliver både brudt i og refl... -
Bremselængde?
ForumindlægHej. Jeg sidder og bøvler med noget fysik, som jeg simpelthen ikke kan få til at gå op. http://img832.imageshack.us/i/unavngivethi.jpg/ Opgaven er på billedet i linket ovenfor. Det er opgave b, jeg er gået i stå ved. Jeg kan ikke få udledt en formel, så jeg får de samme resultater som min lære.... -
HJÆLP!!!!
ForumindlægHej derude. Jeg er ikke så skarp til fysik, så jeg aner ikke hvilke formler, eller hvordan jeg skal udregne disse opgaver. Tak på forhånd :) Opgave 1 Om 3 neutrale atomer A, B og C oplyses følgende: Atom A indeholder 3 elektroner og 7 nukleoner Atom B indeholder 142 neutroner og 232 nukleoner... -
Beregning af spændingsfald/spændingsforskel
ForumindlægHej derude :) Skal op til en fysik prøve i morgen, men jeg er meget forvirret. Hvad er forskellen på spændingsfald og spændingsforskel? Har siddet og regnet på denne opgave og kan simpelthen ikke komme videre.. Den lyder således: Varmel... -
Cirkelbevægelser !!!HJÆLP!!! Udledning af lignign!
ForumindlægHejsa folkens, Jeg har brug for hjælp til mit fysik projekt det er 2.g HTX. Det omhandler cirkelbevægelser. Formålet med projektet er at belyse kræfterne i en jævn cirkulær bevægelse, herved forstået centripetal kræften, farten, accelerationen og vinkelhastigheden. Jeg skal lave en såkaldt "... -
Har jeg en god fremtid hvis jeg gennemføre stx?
ForumindlægHej. Jeg går i 1. g har valgt den kunstneriske linje. Min linje består af Dansk A, Historie A, Musik A, Engelsk A og Spansk A. Derudover vil jeg i 3. g have matematik op på B. Jeg regner med at hvis jeg består studentereksamen, s&a... -
Hjælp til videregående uddannelse
ForumindlægJeg aner ikke hvad jeg skal vælge. Jeg har nogle ideer til, hvad der kan være interessant, men tanken om, at det, jeg vælger, vil have en enorm indflydelse på min fremtid gør mig nysgerrig og presset. På min fars side har jeg læge, fysik og matematik lærer, min far bl.a kort uddanet som økonom. J... -
Skal jeg tage et år om?
ForumindlægJeg tog Fysik eksamen her i torsdags, og tror at jeg har lavet mange fejl, og frygter derfor er den er blevet dårlig... Jeg sidder lidt i et dilemma, et meget stort problem.. Jeg er virkelig skuffet over min årskarakter.. jeg fik 6 i gennemsnit, og min forældre køre hver dag med at hvor vigtigt d... -
Mundtlig prøve - ethanol
ForumindlægJeg skal op i fysik/kemi imorgen, hvilket uden tvivl er mit svageste fag. Jeg sidder så og prøver at få lidt styr på de forskellige emner, og der er nogle forsøg under emnet ethanol, jeg ikke er helt sikker på. F.eks det der med at fremstille ethanol - nu kan det godt være jeg spørger dumt, men ...
