Søgning på: fysik a stx. Resultater: 16861 til 16880 af 154719
-
Bølgemodel for lyd - eksamensspørgsmål
ForumindlægJeg ha fået et eksamensspørgsmål i FysikB, der beder mig snakke om bølgemodellen for lyd og komme ind på bælge typer. Jeg kan sagtens finde noget om bølgetyper, men jeg kan dog ikke finde noget, der hedder "bølgemodellen" for lyd i min fysik bog. Bogen, jeg har, hedder BasisFysikB hvis ... -
Idræft eksamen b / hf
ForumindlægHey. Skal op i idræt teori på tirsdag, men kunne godt tænke mig at vide lidt om hvordan det fungerer. Trækker man bare et emne man har haft igennem året eller hvordan? Skal man kunne perspektivere til den praktiske del? Kunne meget godt tænke mig at vide, hvad folk har været oppe i før, og hvorda... -
Egnet til gymnasiet?
ForumindlægJeg går nu i 9. klasse og mine lærere fortalte mig at jeg ikke er egnet til gymnasiet fordi jeg er fovirret og usikker. Så de forslog at jeg skulle tage 10. klasse. Men det vil jeg IKKE! Men jeg kommer altid til tiden, aflevere mine ting og har den laveste fraværs procent i klassen. Jeg klare mig... -
Bølgelængde
ForumindlægDen mindste energi, der skal tilføres en elektron for at frigøre den fra en siliciumoverflade er 7.93*10^-19 J. a) Beregn den største bølgelængde af lys, som kan frigøre elektonener fra en siliciumoverflade ved fotoelektrisk effekt b) Kan lys i det synlige område frigøre elektroner fra en silic... -
Parallelkoblinger!
ForumindlægHjæælp sidder med fysik aflevering i El lære. Opgaven: "Et element med en elektromotorisk kraft på 4,5 volt og en indre resistans på 0,2 ohm forbindes med to resistanser R1 på 20 ohm og R2 på 50 ohm i en parallelkobling" Jeg har først udregnet alle opgaverne i en serie kobling, hvil... -
klage over SRP-karakter, det haster
ForumindlægJeg har fået min SRP-karakter og vil gerne klage. Før jeg klager vil jeg gerne undersøge om den karakter jeg har fået givet er retfærdigt eller ej - (4) Jeg skrev i Fysik B og Matematik A, Jeg vil derfor gerne spørge, om der er nogen der vil læse den igennem og se om det faktisk var retfæ... -
Resistans og spændingsfald???
ForumindlægHej! Vil lige spørge om der er nogen som kan hjælpe mig med denne fysik opgave? En ø forsynes med jævnstrøm fra fastlandet gennem et 43 km langt kobberkabel. Kablets to ledere har hver tværsnits tværsnitsarealet 240mm^2 a) Beregn resistansen af hver af lederne. Spændingsfaldet mellem de to leder... -
Hvad fik I i dansk skriftlig eksamen?
ForumindlægHej alle sammen! Jeg er i chok over min skriftlig dansk, hvor jeg normalt får 10 og aldrig under, men i dag har fået 4!! 4!! Det viser sig så at mange i min klasse og på min årgang har fået 4, som også plejer at ligge på 10 og 12. Hvordan er det gået Jer? Hvis snittet er så lavt landsdækkende,... -
Protolysegrad
ForumindlægNogen der kan hjælpe?Beregn syrens protolysegrad i følgende opløsninger.a) 0,100 M H3PO4b) 0,100 M Ch3COOHc) 0,0100 M CH3COOH -
Økonomi på KU
ForumindlægHej allesammen, Jeg overvejer at søge ind på økonomi-uddannelse på KU. Dog er jeg i tvivl om studiet indebærer for meget matematik for mig... Jeg ville derfor høre om der var nogen med kendskab til økonomi enten på KU eller på Århus Universitet der kunne hjælpe med med nogle spørgsmål. Jeg har al... -
Forsøg med syre
ForumindlægHej alle, Jeg skal snart op til fysik eksamen. Jeg står bare og mangler nogen forsøg man kan lave med syre, eller baser. Det behøver ikke at være kompliceret eller noget. Ganske simpelt er også helt fint :-) Tak på forhånd! -
Rød kæmpe (solen)
ForumindlægHej med jer, Jeg er simpelthen stødt på en opgave i fysik som jeg har svært ved at finde ud af. Jeg håber, at I er friske på at hjælpe mig på rette vej? Opgaven er vedhæftet som billede. Tak på forhånd. -
Kraft og Newtons 2. lov
ForumindlægHejsa. Jeg har en smule svært ved at komme med et eksempel.. Er der nogle, der kan hjælpe? "Gør rede for begrebet kraft og Newtons 2. lov. Illustrer med eksempler." Jeg forstår godt den første del, men jeg forstår ikke det med eksempler.. -
Hoved/bi-fag (SRO)
ForumindlægSå vidt jeg har forstået det, så skal hovedfaget i SRO'en være studieretningsfaget (mindst B-niveau). Eksempel: Jeg har en studiretning med engA, samfB og psyC. Jeg vælger så at skrive SRO i engA og dansk. Derved skal eng være mit hovedfag og dansk er så mit bifag. Ja/nej? Eller må jeg ger... -
Fysikopgave hjælp
ForumindlægHej, jeg skal bruge lidt hjælp til en lille fyskopgave. Spørgsmålet lyder: En galakse med rødforskydningstallet 0,20 ligger i afstanden 4 milliarder lysår. Hvor langt har galaksen fjernet sig fra os, mens lyset har været undervejs? Jeg søger ikke svaret, bare hjælp til udregningen. -
Heisenberg
ForumindlægHar nogen af jer set "Copenhagen". Den om Heisenberg og Borh's møde i københavn? Jeg er lidt i tvivl om hvad Heisenberg gjorde for Hitler under 2.verdenskrig. -
Rette linjer
ForumindlægHej Er der nogle, som kan hjælpe mig med denne her opgave? På forhånd tak for hjælpen :) -
Drømmen om at blive betjent
ForumindlægJeg ved ikke lige om det er det rigtige sted, men jeg spørger alligevel.. Jeg har en rigtig god ven, som er 18 år, og hun har en drøm om at blive politi betjent, men hun kan ikke blive optaget på hf, hun har virkelig prøvet mange gange, hun ved overhovedet ikke hvad hun skal gøre, derfor har hun ... -
Luftmodstand
ForumindlægJeg har lavet en øvelse der hed: Det skrå kast. \n\nI den forbindelse ville jeg gerne vide hvor stor indvirkning luftmodtanden havde på den kugle vi skød afsted. Jeg har denne formel til beregning af luftmodstanden:\nFw = ½ * cw * A * ro * v^2\nHvor: \nFw (w er sænket skrift) er luftmodstanden\nc... -
Spændingsfald
ForumindlægHej sidder med en fysik opgave som lyder: En forlængerledning andvenden til at slutte en elektrisk varmeovn til lysnettet. Spændingsfaldet over varmeovnen er 230 V, og effekten er da 2,00 kW a) Bestem strømstyrken gennem varmelegemet Det er ret lang tid siden vi havde om elektriske k...
