Søgning på: det moderne gennembrud. Resultater: 19101 til 19120 af 21415
-
Vektorfunktioner
ForumindlægHej. Jeg skal lave en videoaflevering hvor jeg skal gøre rede for hvordan en jævn cirkelbevægelse (med centrum i origo) kan beskrives ved en vektorfunktion og kom herunder ind på sammenhængen mellem denne vektorfunktion og den tilhørende hastigheds- og accelerationsvektor. Jeg har bare ingen ide... -
Injektivitet
ForumindlægLad f(x,y) = (cos(x) - ysin(x) , sin(x) + ycos(x), x + y) : R2 → R3. Er der en nem måde at vise om den er injektiv? Jeg ønsker at vise, at f(x1, y1) = f(x2, y2) ⇒ (x1, y1) = (x2, y2). Lad os kalde (a1, a2) = (cos(x1), cos(x2)) og (b1, b2) = (sin(x1), sin(x2)), så har vi nu følgende (a1... -
Statistik og sandsynlighedsregning
ForumindlægJeg har følgende eksamensspørgsmål: Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal starte. Kan jeg fx løse en opgave om chi-i-anden uafhængighedstest på tavlen? Men det tager jo lang tid at skrive resultater på tavlen? -
Skift af studieretning før skolestart?
ForumindlægJeg skal begynde på HTX til august i en klasse med kommunikation/IT A og design B, men jeg er virkelig blevet i tvivl om mit valg af studieretning. En af de vigtigste grunde til det er nok, at jeg i det sidste år er blevet meget interesseret i litteratur og sprog, og jeg er helt sikker på, at jeg... -
fordele og ulempe?
Forumindlæghttp://ucsj.dk/uddannelser/administrationsbachelor/uddannelsen/ hvad er ulempen og fordelene ved denne uddannelse? anyone?? -
monotoniforhold
ForumindlægDenne funktion er givet ved: f(x)=-1/3x^3+2x^2. Jeg skal finde funktionens monotoniforhold. Jeg skal først differentiere: f'(x) = -x2+ 4x Så kan jeg vel bruge diskriminant-formlen i starten ikke? -
Matematik skriftlig karakter - årsprøve/ måske eksamen - undren over krav til karakter
ForumindlægHej Jeg er virkelig ved at nå en hrænse, hvor jeg ikke forstår hvorfor jeg får så lave karakter i matemarik når jeg beregner og kommer fremt il de korrekte svar i næsten alle opgaver. Kan det virkelig passe, at en lærer kan hive en ned i karakter når der er tale om en skriftlig eksamen/årsprøve/ ... -
Droppet ud af gymnasium
ForumindlægHJÆLP!! Jeg startede i gymnasiet igår, og jeg kunne mærke på mig selv, at jeg ikke var klar til en stx lige nu. Jeg er nok blevet ret skoletræt, og derfor ikke føler mig klar, til det. Havde ikke lysten til det, og vil ikke gå i skole i 3 år, uden at være motiveret til at lave opgaverne ordentli... -
argumenter, hjææælp
ForumindlægHej alle, sidder virkelig og bøvler med den her opgave, da jeg ikke rigtigt ved hvordan man argumentere ud fra en økonomisk teori, håber nogle kan hjælpe! Argumenter ud fra økonomisk teori for synspunkterne, som de kommer til udtryk nedenfor. ”Sunde offentlige finanser er den klippe... -
Hvilken tilhører f og f '? hvorfor?
ForumindlægPå figuren ses graferne A og B for de to funktioner henholdsvis f og dennes afledede f ¢ . VEDHÆFTET a) Gør rede for, hvilken af graferne A og B, der er graf for f , og hvilken, der er graf for f ' . gerne lidt detaljeret for er helt fortabt :( -
Matematik A + biologi A + fysik C
ForumindlægHejsa, jeg har forsøgt at reache lidt rundt for at se om der er nogen der tilbyder en hel fagpakke (gymaniset supplering) med matematik A, biologi A og fysik C sammen - altså i en pakke, men uden held, kunne jeg intet finde nogen steder. Jeg ved, og kan se, ag man tilbyder matematik A og fysik B... -
pH i polyprot syre
ForumindlægHej jeg skal beregne pH i polyprot syre, hvor Ka1=1,7*10^-2 og Ka2 = 6,0*10^-8. Syren er H2SO3 med C = 0,02 M Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gøre det. Den første syre er stærk, så der skal jeg vel bruge pH = -log(H3O+), og den anden syre er svag, så der skal jeg vel bruge formlen for e... -
brøker i ligninger - hvordan?
ForumindlægHvordan skal jeg løse disse ligninger? Skal jeg finde fællesnævner eller gange med nævneren i alle led eller noget helt tredje? a) x+2/5x-15 + 1/5 = 7/15 + 2/3x-9 b) 1 - 2x/6 + x = 28 - 6x/3x - 7 c) og hvordan ophæver man en dobbeltbrøk (se ligningen i vedhæftningen) jeg håber I vil hjælpe mig -
Indre modstand for elektromotors batteri
ForumindlægHej SP Jeg sidder fast i en fysik opgave, hvor jeg skal beregne den indre modstand for et batteri der tilhører en elektromotor. Jeg har lavet den første opgave a) selv, men skal bruge hjælp til opgave b), da de hænger sammen: "Bilens elektromotor er forbundet til et batteri. Målinger af sa... -
kraft diagram opgave
ForumindlægJeg har dette spørgsmål jeg simpelthen ikke forstår hvordan skal løses. hvordan er det muligt at regne kræfterne når vi ingen vinkel har? er de 3 krafter ikke tyngdekraften (lodret ned), normal kraften (vinkelret på personen) og den trækkraft som trækker personen? -
For stort indtag af kulhydrater? hva sker?
Forumindlæghej. Hvad vil der ske hvis man har et for stort indtag af kulhydrater? og et for lille intag af fedt? -
Matematik gåde for de kloge!
ForumindlægFor 3 timer siden var der tre gange så lang tid til at klokken blev 3 som der vil være om tre timer. Nogen der kan forklare med ord og ligning? Indtil videre: (-3)*3-15 -
Find kvadrat meter - Lejlighed
ForumindlægA: Hvor mange kvadratmeter er stuen? B: Hvor mange kvadratmeter er stuen + køkken? På forhånd tak... -
Biotek Afl - Kemi-del.
ForumindlægHey. Nu sidder jeg med en aflevering. Jeg har svaret på de fleste (ignorer opgave 1. om oxidation, den tager jeg mig af senere). Jeg er notorisk kendt, af mine lærere, for at uddybe for meget eller for lidt. Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide om jeg har uddybet nok eller om jeg har uddyb... -
vektorer
ForumindlægHej, jeg er allerede gået i stå i delopgave a i denne opgave. Hvis nogle dygtige mennesker vil hælpe vil det betyde en del.
