Fysik

Indre modstand for elektromotors batteri

08. december 2024 af Denstuderende25 - Niveau: B-niveau

Hej SP

Jeg sidder fast i en fysik opgave, hvor jeg skal beregne den indre modstand for et batteri der tilhører en elektromotor.
Jeg har lavet den første opgave a) selv, men skal bruge hjælp til opgave b), da de hænger sammen:

"Bilens elektromotor er forbundet til et batteri. Målinger af sammenhørende værdier af batteriets polspænding og belastningsstrøm findes som regneark her, som kommasepareret fil her og som mellemrum separeret fil her.

a) Tegn en graf der viser polspændingen som funktion af belastningsstrømmen.

(jeg har vedhæftet grafen og dataerne i et screenshot).

b) Bestem batteriets indre modstand."

Tak på forhånd!!

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2024 af mathon

\begin{array}{lllllll}\textbf{b)}\\&&U_{\textup{pol}}=-R_{i}\cdot I\\\\&& U_{\textup{pol}}=(-0.0423\;\mathrm{\Omega})\cdot I+82.134\;\mathrm{V} \end{}

Svar #2
08. december 2024 af Denstuderende25

\begin{array}{lllllll}\textbf{b)}\\&&U_{\textup{pol}}=-R_{i}\cdot I\\\\&& U_{\textup{pol}}=(-0.0423\;\mathrm{\Omega})\cdot I+82.134\;\mathrm{V} \end{}

Er der ikke andet der skal beregnes?
Eller skal jeg indsætte hver værdi af I på dens plads i formlen?

Brugbart svar (1)

Svar #3
08. december 2024 af ringstedLC

#2 Regressionen giver Ri :

\begin{align*} U_0 &= U_{R_i}+U_{pol} \\ U_{pol} &= -U_{R_i}+U_0 \\ U_{pol} &= -R_i\cdot I+U_0 &\approx y &= -0.0423\,x+82.134 \\ -R_i &= -0.0423\,\Omega &\Rightarrow R_i &= 0.0423\,\Omega \end{}

Se at når Ri går mod "0", så går Upol mod U0

Det er karakteristisk for delvist afladede eller "trætte" batterier, at de får en større indre modstand. Og omvendt ved fuldt opladede eller nye batterier.

Brugbart svar (0)

Svar #4
09. december 2024 af mathon

I skyndingen smuttede konstanten ε

\begin{array}{lllllll} && U_{pol}=-R_i\cdot I+\epsilon& \epsilon\textup{ er den elektromotoriske kraft} \\ \textup{eller}\\&& U_{pol}=-R_i\cdot I+U_0&U_0\textup{ er hvilesp\ae ndingen}\\\\&& U_{pol}=\left(-0.0423\;\mathrm{\Omega} \right )\cdot I+82.134\;\mathrm{V} \end{}

Svar #5
12. december 2024 af Denstuderende25

Tak for hjælpen!!

Skriv et svar til: Indre modstand for elektromotors batteri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.