Fysik

kraft diagram opgave

13. maj 2025 af Fraqsizs - Niveau: A-niveau

Jeg har dette spørgsmål jeg simpelthen ikke forstår hvordan skal løses. hvordan er det muligt at regne kræfterne når vi ingen vinkel har? er de 3 krafter ikke tyngdekraften (lodret ned), normal kraften (vinkelret på personen) og den trækkraft som trækker personen?

Svar #1
13. maj 2025 af Fraqsizs

her er billedet man skal tegne på

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. maj 2025 af ringstedLC

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. maj 2025 af SuneChr

.SP 130520252246.PNG

Vedhæftet fil:SP 130520252246.PNG

Svar #4
13. maj 2025 af Fraqsizs

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at "tilpasse normalkraften og trækkraften derefter? og hvorfor er normalkræften tegnet nedad? er det ikke altid vinkeltret opad?

Brugbart svar (0)

Svar #5
13. maj 2025 af SuneChr

Tyngdekraften er lodret nedad. Normalkraften er kraften vinkelret på underlaget.
Vi benytter kræfternes parallelogram, hvor det er en vektor addition der foretages.
Tyngdekraften plus trækkraften er den kraft, normalkraften, der presser pigen vinkelret ned mod skiene.
Trækkraften aflæses til knap fire tern svarende til knap 400 N .

Svar #6
13. maj 2025 af Fraqsizs

tror jeg bliver nød til at spørge om en uddybelse. Så parallelogrammet svarer til normalkraften men modsat rettet? eller hvordan skal det forstås. Vi er enige om at den resulterende kraft er 0 i begge retninger pga hastigheden er konstant?

Brugbart svar (0)

Svar #7

b) Normalkraften er vinkelret på vandoverfladen, - ikke på skiene. og dens størrelse er lig med tyngdekraften.

Brugbart svar (0)

Svar #8

og hvorfor er normalkræften tegnet nedad? er det ikke altid vinkeltret opad?

Figuren i #3 viser beregning af normalkraftens størrelse, - dens retning er selvfølgelig modsat.

Svar #9
14. maj 2025 af Fraqsizs

så hvis F_N er lig med: F_t + F_træk. så mangler vi stadig nogle informationer for at kunne regne F_træk.

Brugbart svar (0)

Svar #10
14. maj 2025 af SuneChr

Illustrationen # 3 er på sin vis ikke retvisende.
Vi har
Fnormal + Ftyngde + Ftræk = 0    (fed: vektor)
Ftræk = - Fnormal - Ftyngde
Indtegnes vektorerne i parallelogrammet/rektanglet får vi normalkraften opad:
Ftræk = - Fnormal + (- Ftyngde)
Ved måling på skærm er vinklen ski/vand ca. 18º
som givet til geometrisk at beregne de resterende stykker.
Det er dog i opgaven ikke krævet at skulle beregne men kun at aflæse på diagrammet.
I øvrigt er det i opgaver med kræfters angrebspunkt normalt, at dette er massemidtpunktet
af legemet, men her er det angrebspunktet skulderleddene,- men, never mind! 

Brugbart svar (0)

Svar #11
14. maj 2025 af Eksperimentalfysikeren

Tegningen skal vise, hvilke kræfter, der virker på vandskiløberen. Det er helt rigtigt, at den skrå kraft vender forkert. Den viste kraft er summen af de to andre. Normalkraften fra vandet har samme størrelse og er parallel med den viste, men modsat retning.

Brugbart svar (0)

Svar #12
14. maj 2025 af SuneChr

Jeg kan ikke afholde mig fra at regne lidt på det, uagtet det ikke er en del af opgaven.
Hvis vi antager, at skiene danner en vinkel med vandet på 18º , og vi lægger et koordinatsystem
med (0 , 0) i angredspunktet, har vi koordinaterne for de tre kraftvektorer:
Fnormal :   |Fnormal|·(cos 72º , sin 72º)
Ftræk :      (- |Ftræk| , 0)
Ftyngde :   (0 , - 7,4556)
Når vi lægger vektorerne sammen, skal vi få vektoren 0 = (0 , 0).
Andenkoordinaterne lagt sammen giver |Fnormal| = 7,8392
som indsat i førstekoordinaterne lagt sammen giver |Ftræk|= 2,4224   altså  Ftræk = 242,24 N
Det er så ikke det, der aflæses på tegningen # 3 . Den rette vinkel ved skiene er også usikker på de 90º,
så mon det ikke kommer til at passe godt.

Skriv et svar til: kraft diagram opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.