Biologi

For stort indtag af kulhydrater? hva sker?

07. september 2014 af solsikke1 - Niveau: C-niveau

hej.

Hvad vil der ske hvis man har et for stort indtag af kulhydrater? og et for lille intag af fedt?

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Kulhydrat bliver hurtigt omsat til energi ved respiration, mens fedt bliver omsat meget langsommere. For meget kulhydrat vil resultere i et stort energioverskud, hvor man i en periode har rigtig meget energi. Dette kan ses ved fx rysten på hænderne og uro i kroppen.
Når kulhydraten er opbrugt vil kroppen begynde at forbrænde fedt (faktisk forbrændes fedt og kulhydrat samtidig - søg på respiratorisk kvotient). For lidt indtag af fedt vil resultere i energiunderskud når systemet har forbrændt al glukosen

Svar #2
07. september 2014 af solsikke1

Fedt "består" da også af glukose? elelr hvad?

Svar #3

Desuden: hvad vil der ske med min kost hvis jeg ikke dyrker motion, spiser for lidt fedt, for mange kuhydrater. Men rigtige mængde af fibre og proteiner (spiser 645 kcal. for lidt) ????

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. september 2014 af BObama (Slettet)

#1 Du plejer at have nogle gode svar, men her halter du godt nok lidt. Skyldes nok også at spørgsmålet er lidt mærkeligt.

#2 Nej

Svar #5

så hvad er rigtigt? og havd er forket i følge dig #4 ? 

Brugbart svar (0)

Svar #6

Hvorfor halter svaret? Det jeg skriver er korrekt?

Brugbart svar (0)

Svar #7

#6 Det er upræcist og kunne være skrevet af en folkeskoleelev.

Som sagt synes jeg du plejer at have nogle fine svar.

"Kulhydrat bliver hurtigt omsat til energi ved respiration, mens fedt bliver omsat meget langsommere" er en mærkelig sætning. Der er rigtig nok potentiale til højere energiudbytte ved forbrænding af kulhyrdrat vs fedt. Men i hvile vil dette jo f.eks. ingen betydning have.

"For meget kulhydrat vil resultere i et stort energioverskud, hvor man i en periode har rigtig meget energi. Dette kan ses ved fx rysten på hænderne og uro i kroppen" er ligeledes en mærkelig sætning. Man får ikke symptomer på hypertyreose ved kalorieoverskud. Man lagrer blot energi som glukogen, fedt, og muskler. For lavt indtag af fedt vil ikke nødvendigvis resultere i energiunderskud. Det afhænger jo helt af indtaget af andre makronæringsstoffer. Det er mere relevant at nævne de endokrine konsekvenser af et lavt fedtindtag.

Brugbart svar (0)

Svar #8

Du kan jo passende prøve dig frem: Spis 1 kg slik og se, hvordan din krop reagerer på det. I #1 hentyder jeg også til, at fedt og kulhydrat forbrændes med forskellig hastighed alt efter ens fysiske form - deraf respiratorisk kvotient.

Brugbart svar (0)

Svar #9

Ja, det kunne have været skrevet af en folkeskoleelev, ligesom din snævertsynethed lige nu ikke hører til herinde og netop er noget, som ses hos folkeskolebørn. Tror du, jeg vil forklare på universitetesniveau til trådstarter, hvad svaret på spørgsmålet er? Når trådstarter stiller spørgsmål af denne type, forventer jeg ikke, at trådstarter har en stor, biologisk viden (trådstarter har selv sat sværhedsgraden af indlægget til C-niveau). Derfor skal trådstarter indtroduceres til de fundamentale ting om energiomsætning.

Brugbart svar (0)

Svar #10

#8 + 9

Jeg forstår ikke hvorfor du tager sådan på vej. Selvom niveauet er lavt skal de skrevne give mening.

Den respiratoriske kvotient har ikke noget med hastigheden af de kemiske reaktioner at gøre. Det er simpel kemisk støkiometri, der er grundlaget for den respiratoriske kvotient.

Evt. fysiske reaktioner i forbindelse med fødeindtag skyldes ikke stort energioverskud. Det er grundet postprandiel termogenese.

Brugbart svar (0)

Svar #11

Jeg mener også, at mit skrevne giver god mening.

Jo, hos en stærkt fysisk trænet person vil kulhydrat forbrændes langsommere, mens personen vil udnytte fedt langt bedre som energikilde.

Der produceres varme efter et måltid, ja, men der kan også opstå fysiske reaktioner som hviletremor ved stort overforbrug af kulhydrat.

Brugbart svar (0)

Svar #12

Igen upræcist. Ja hos aerobt trænede vil der ved LISS ses større grad af fedtforbræning grundet induktion af enzymer forbundet med dette. Dette gør at der går længere tid før glukogendepoterne depleteres. Hvilken relevans har dette dog for spørger, der alene spørger til kost?

De fysiske reaktioner har jeg ikke indvendt mod. Jeg har alene underkendt din forklaring.

Brugbart svar (0)

Svar #13

Fysisk aktivitet har altid relevens i forhold til kost, hvilket du naturligvis må være bekendt med.

Upræcis formulering af dig: Du forklarer ikke, hvordan induktionen af enzymerne foregår. (Jeg pointerer dette, fordi jeg synes, at det er direkte åndssvagt af dig igen at anklage mit indlæg for at være upræcist endnu en gang, når det jeg skriver er standardstof i lærerbørgerne på gymnasiet, som i dette tilfælde har relevans i forhold til trådstarter).

Brugbart svar (0)

Svar #14

Min tid er for kostbar til det her.

Brugbart svar (0)

Svar #15
07. september 2014 af FætterFeta (Slettet)

LOL!

@solsikke1

Kan du ikke forklare lidt mere specifikt hvad det er du søger?

"Hvad vil der ske hvis man har et for stort indtag af kulhydrater? og et for lille intag af fedt?"

Altså, hvis energiindtaget er højere end energibehovet? Eller hvad der rent faktisk sker inde i cellerne og de forskellige processer? 

"Desuden: hvad vil der ske med min kost hvis jeg ikke dyrker motion, spiser for lidt fedt, for mange kuhydrater. Men rigtige mængde af fibre og proteiner (spiser 645 kcal. for lidt) ????"

Der vil ikke ske noget med "din kost". Hvis du spiser 645 kcal for lidt (altså dit energiindtag er mindre end energibehovet) så vil du tabe dig. 

EDIT: Som sagt er jeg ikke sikker på hvad det er du søger. Hvis det er de forskellige processer som glykolysen etc. er det noget mere anvanceret :-)

Skriv et svar til: For stort indtag af kulhydrater? hva sker?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.