Matematik
sammenhængden mellem log og eksponentielle funktioner?
heej :)
jeg har et eksamensspørgsmål, hvor der står: kom ind på sammenhængen med eksponentielle funktioner. altså sammenhængen mellem logaritmer og eksponentielle funktioner!
er det bare at log x's inversfunktion er 10^x, altså har man en eksponentielfunktion, hvor b=1 og a= 10 ?? eller hvordan hænger det sammen?? for dette er jo sammenhængen mellem den inversefunktion og ikke den direkte sammenhæng mellem log og eksponentielle funktioner!!
hååååååber der er lidt hjælp at hente derude!!!!111 plz :)
på forhånd tak!
Svar #1
12. juni 2011 af peter lind
Du har helt ret i dit forslag med den modifikation, at der også findes andre logaritmefunktioner og eksponentialfunktioner end den med grundtallet 10. Specielt er den naturlige logaritme og ex hinandens inverse
Svar #2
12. juni 2011 af lektiepigen (Slettet)
tak for svar: ) men vil det så sige, at den inversefunktion til eksponentiellefunktioner er logaritmen til x ? :) hvor meget andet er der at tilføje? :)
Svar #3
12. juni 2011 af peter lind
ja.
Du kan da forhåbentlig sige en hel masse om funktionerne og sammenhæng mellem sætningerne om de 2 funktioner. for eks. ln(a*b) = ln(a)+ln(b) fører til en regel for eksponentialfunktionen og omvendt.
Svar #4
12. juni 2011 af SuneChr
Omvendt funktion ligger i definitionen:
y = log x ⇔ x = 10y
Alle logaritmefunktioner er proportionale.
Specielt for den naturlige logaritmefunktion: log x = ln x / ln 10 og ln x = log x / log e og
ln 10 = 1 / log e
ln x = 1∫x 1 / t dt
Svar #5
jo jeg starter først med at sige noget generelt om den naturlige logartime og 10-talslogaritmen, og så kommer jeg nærmer ind på 10-tals hvor jeg så vil tegne grafen for y= 10^x og dens omvendte y= log x. dernæst noget om den logaritmiske skala og så noget om regnereglerne,, det er dem du tænker på ikke også? :-))
Svar #6
SECC: hmm hvis det er den omvendte funktion hvad er dette så?
10^x = y <---> x = log y, , det er måske det samme!? men det andet ku jeg ikke forstå så meget af, tror ikke vi har arbejdet med det der! :)
Svar #7
hmm, hvorfor er det at man gøre dette i denne regneregel:
log a + log b = log ( 10 log a + log b )
hvorfor opløfter man i potens, når man samtidig beholder log ? :S :S
Svar #8
12. juni 2011 af SuneChr
# 4 log x = ln x / ln 10 og ln x = log x / log e
skal vise, hvordan vi kommer fra den ene logaritmefunktion til den anden:
log x = (log e)·ln x eller log x = ( 1 / ln 10 )·ln x og
ln x = ( ln 10 )·log x eller ln x = ( 1 / log e )·log x
# 7 10log x = x og log ( a·b ) = log a + log b ⇔ 10log a + log b = a·b
Svar #9
12. juni 2011 af Walras
Faktisk er 10-talslogaritmen ikke ret brugt i videnskabeligt litteratur. Jeg kan kun komme i tanke om richterskalaen, hvor 10-talslogaritmen er særligt anvendelig. I resten af tilfældene plejer ln at være foretrukket qua dens forhold til den naturlige eksponentialfunktion e. I meget nyere videnskabelig litteratur henfører log ganske enkelt til ln.
Hvorfor er det, at man lærer 10-talslogaritmen i gymnasiet overhovedet??
Svar #10
12. juni 2011 af SuneChr
# 9 10-tals logaritmen er da mest bekvem pga. den nemme måde at håndtere karakteristikken på.
Ja, i udenlandsk litteratur skal man obs., hvilken log-funktion, der er tale om.
Svar #11
hmm, det skal jeg ikke kunne svare på! men det er i hvert fald den vi har gennemgået i klassen! vi har dog også hørt lidt om den naturlige logaritme, men meeget lidt! :)
og tak for svar SECC og walras! :)
Svar #12
12. juni 2011 af Andersen11 (Slettet)
10-talslogaritmen log(x) benyttes forskellige/enkelte steder i de fysiske discipliner, som du nævner, og f.eks. også i den astronomiske afstandsformel for størrelsesklasser. Men inden for matematisk analyse er det ln(x), der benyttes udelukkende, endda med betegnelsen log(x), på grund af dens egenskab som stamfunktion til (1/x) og som invers til ex . Historisk har 10-talslogaritmen vel haft sin store betydning, da 10-tals baserede logaritmer er nemmere at regne med ved opslag i tabeller som Erlang.
Skriv et svar til: sammenhængden mellem log og eksponentielle funktioner?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.