Fysik

HJÆLP! opgaver med varmefylde ...

03. december 2012 af soph0808 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle!

Jeg sidder med en fysikopgave til i morgen, og jeg er helt lost!

Den lyder:

Til fremstilling af pommes frites skal der i en aluminiumsgryde opvarmes 1,0 kg olie fra 20 °C til 250 °C. Oliens varmefylde er 1,8 J/(g * °C). Grydens masse er 0,65 kg, og dens varmefylde er 896 J/kg/K.

a) Hvor meget energi kræver opvarmningen?

b) Hvor lang tid tager det med en kogeplade på 1500 W, når ingen energi går tabt?

I praksis tager opvarmningen 8,0 min.

c) Hvor stort er energitabet?

 

Jeg beder ikke om, at I laver mine lektier, jeg vil bare gerne ha' et lille spark bagi til at komme i gang, så hvis der var en eller anden, der kunne hjælpe mig med at finde ud af, hvilke formler jeg skal bruge osv.

Tusind tak på forhånd! :D


Brugbart svar (3)

Svar #1
03. december 2012 af Andersen11 (Slettet)

a) Beregn den energi, der skal tilføres for at opvarme gryden og olien den nævnte temeperaturændring. Benyt

ΔE = m·c·ΔT

på olien og gryden hver for sig, og læg energierne sammen.

b) Benyt at effekt er energi pr tid til at beregne tiden.

c) Beregn, hvor meget energi der ydes af kogepladen i den faktiske tid. Træk den energi fra, der kræves for at opvarme gryde+olie.


Svar #2
03. december 2012 af soph0808 (Slettet)

Mange tak!! Så kom jeg så langt!

Nu har jeg så udregnet oliens ΔE til at være 414 og grydens ΔE til at være 133952 ... Men facitlisten siger, at resultatet skal være 548 kJ ... Så der er noget galt?!

Det her er hvad jeg gør:

For olien: 

ΔE = m·c·ΔT ⇒ 1 kg * 1,8 J/(g * °C) * 230 °C = 414

For gryden:

ΔE = m·c·ΔT ⇒ 0,65 kg * 896 J/kg/K * 230 °C = 133952

 

Hvad gør jeg galt? ... :/


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. december 2012 af Andersen11 (Slettet)

#2

Ja, der er noget galt med dine manglende enheder. Det er jo klart, at (414+134)kJ = 548kJ.

Du skal jo omregne J/(g·K) til J/(kg·K) .


Svar #4
03. december 2012 af soph0808 (Slettet)

Hvordan omregner jeg J/(g * °C) til J/(kg*K)?


Brugbart svar (1)

Svar #5
05. december 2012 af MPSG (Slettet)

J/(g*C) er det samme som J/(g*K) da Kelvin blot er en skaleret enhed i forhold til celsius skalaen. 

For at omregne J/(g*C) til J/(kg*C) skal du blot gange med 1000 da du nu vil have værdien i kilo - aka 1000.

 


Skriv et svar til: HJÆLP! opgaver med varmefylde ...

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.