Fysik

Hjælp til diskussion af resultater - Induktion og transformation

31. marts 2014 af holcker3001 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej

Er der ikke en venlig sjæl der ude der vil hjælpe mig?

Jeg kan simpel hen ikke skrive noget til min rapport, om diskussion af resultater og ville spørge om der nogle der kunne hjælpe mig? rapporten omhandler Induktion og transformation. som er vedhæftet.

tak på forhånd, og håber i kan hjælpe mig :D

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Jeg ville slå konklusion og diskussion sammmen til et afsnit, altså:

Konklusion og diskussion af resultater.    Det bliver lidt mindre bøvlet.

Til gengæld kan du så lave to af den slags afsnit: Et for generatoren, og et for transformeren.

Ad generator:   Din dc-motors hastighed er ikke lineært afhængig af den tilførte spænding, så når du sætter 10V spænding på, i stedet for 6V, vokser hastigheden ikke med en faktor 10/6, men den vokser.  Ligeledes kan man ikke forvente, at spændingen vokser en faktor 2, når afstand mellem spole og magnet havleres, men den vokser. Sådanne ting kan indgå i din diskussion og konklusion.

Ad transformator:  Dine resultater er her ikke særligt præcise. Du måler fx en spænding til 4V punktum. Dette skyldes, så vidt jeg kan se på fotoet, dit lidt spartanske udvalg af måleinstrumenter. Havde du anvendt et multimeter til måling af både primær-  og sekundærspænding, for nu at lade en evt. kalibreringsfejl trække målefejlen i samme retning ved begge målinger, ville du have kunnet aflæse måske 3,96V, og så begynder man jo at kunne diskutere, hvorfor der er en afvigelse fra de teoretiske 4V  ( spændingsfald i viklinger, og bl.a. derfor tab. Du kan jo mærke, at transformatoren bliver lunken ).  Et sted i skemaet har du aflæst en spænding på 1,8V, som du så fluks runder op til 2V.  Det må du ikke, for så er forsøget jo spildt.

Strøtanker:  Hvor ved du egentlig fra ( ud fra forsøget ), at når man transformerer spændingen op, så transformerer man strømmen ned ?  Så vidt jeg kan se, har du ikke målt strømmen noget sted. Glem sætningen om amperevindinger, for her roder du dig ud i noget lidt forkert.

Du skal lige på forsiden, have tegnet tranformatorkernen korrekt:  Den magnetiske kreds ( jernkernen ) skal være lukket.  Det du har tegnet, er en hesteskomagnet.

Skriv et svar til: Hjælp til diskussion af resultater - Induktion og transformation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.