Matematik
Reelle indre produkt
Hej!
Jeg sidder meget fast i en opgave, og jeg håer derfor at der er nogen der kan kickstarte mig en smule. Så håber jeg lidt at resten kommer af sig selv :)
Opgaven er vedhæftet for neden. Hvad skal jeg lægge ud med at gøre?
Svar #1
07. april 2014 af peter lind
Du undssætter f1 og f2 i den første formlen sætter resultatet = 0. Det giver en ligning til bestemmelse af a.
Derefter indsætter du f1 og f3 i formlen og sætter resultatet = 0. Det giver en lignig i b og c
Indsæt dernæst f2 og f3 i formlen og sæt resultatet = 0. Det giver en ny ligning til bestemmelse af b og c
Svar #2
07. april 2014 af 8700ralf (Slettet)
Det vil sige at jeg skal bruge f1 og f2 eller andre, som det indre produkt???
Svar #3
Det ved jeg ikke rigtig hvad du mener med. Du skal erstatte p(x) med f1(x) og q(x) med f2(x)
Svar #4
< f1(x),f2(x) > = 1*a+x = 0 og så her isolere a
< f1(x),f2(x) > = 1*b+cx+x^2 = 0
< f2(x), f3(x) > = (a+x)*(b+cx+x^2) = 0
Så kan jeg finde de andre ved at substituere er det det vi er ude i?
Det der i grunden forvirre mig er alle de værdiere som p og q har på den anden side af lighedstegnet. F.eks. p(-1)q(-1) osv.
Svar #5
Nej (f1,f2) = f1(-1)*f2((-1)+f1(0)*f2(0)+f1(1)*f2(1) = 1*(1+a) +1*(0+a) + 1*(1+a) = 0
Svar #6
okay, fint. :)
Derefter skal der så substitueres etc etc, for at finde både b og c ?
Når konstanterne er fundet, hvilken x værdi skal der så tages i brug, for at tjekke om funktionerne netop giver 0?
Svar #7
Funktionerne bliver ikke 0. Det er dere indre produkt, der bliver 0. Du kan gøre prøve altså udregne det indre produkt med de pågældende værdier sat ind
Skriv et svar til: Reelle indre produkt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.