Fysik

Energi i rotationel bevægelse

08. april 2014 af came (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har et system bestående af en rektangulær plade, hvori der er lavet et hul, tænkes ophængt i et punkt P midt på pladens øverste side. Pladen har længden Lp = 1.2 m og bredden b = 0.3 m. Før der blev lavet hul i pladen havde den massen M = 20.0 kg. Hullet er skabt ved, at der er fjernet en cirkulær skive med radius r = 10 cm og centrum i afstanden Lh = 1.0 m direkte under P. Tyngdeaccelerationen er 9.8 m/s2. Systemer kan svinge omkring en akse gennem P vinkelret på papirets plan. 

(tegning vedlagt)

Jeg ønsker at finde massen af den fjernede skive og ved ikke hvordan jeg skal gribe det an

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Beregn arealet af den fjernede cirkelskive og sammenlign det med arealet af hele den rektangulære plade. Massen af den fjernede skive udgør da brøkdelen

π·r2 / (Lp·b)

af hele pladens masse M.

Svar #2
09. april 2014 af came (Slettet)

Jeg får den til at blive meget lille, 0.087 kg? Fra (pi* (0.1m)^2) / (1.2* 0.3)

Svar #3
09. april 2014 af came (Slettet)

Det virker urealistisk med at den kun skulle fylde 0.02 kg ud af 20 kg og det stemmer heller ikke over ens med at jeg derefter skal vise at afstanden fra ophængningspunktet P til systemets tyngdepunkt CM er rcm = 0.56 m :/

Brugbart svar (0)

Svar #4
09. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Massen er jo ikke 0,087 kg. Hullet udgør den nævnte brøkdel af pladens masse, som beskrevet i #1. Massen af den udskårne cirkelskive er da

mskive = M · π·r2 / (Lp·b) = 1,745 kg .

Skriv et svar til: Energi i rotationel bevægelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.