Matematik
Matematik/svingninger og sinusfunktion (Jeg kan ikke lokalisere det andet punkt.)
Hej folkens!
Det er egentligt ikke så meget et forståelsesspørgsmål, mere en opklaring på hvorfor jeg ikke kan få det resultat jeg leder efter.
Jeg har oplagt opgaven, og man kan se, i opgave 5a.1 figur 11, hvorledes funktionen er opsat. (Samt opgaverne).
Det første sprøgsmål:
a) Bestemt konstanterne A, omega og k
A = 2
k = 3
Omega (ω) = (2π)/T, her satte jeg T til at være de 2 s, hvor der forekommer 1 svingning (som figur 11 viser), og ved at dele det med 2π, ville svingningens vinkelhastighed blot være π.
Ved ikke om dette er helt korrekt antaget omkring omega, men da jeg satte dte grafisk op, så det rigtigt nok ud.
Så hele figur 11 funktion ville være: f(t) = 2 * sin(π*t)+3
Hvilket leder til næste opgave,
b) Beregning de t - værdier, tilhørende til f(t) = 4
Her ville jeg selfølgelig blot sætte hele ligningen lig med de 4,
4 = 2 * sin(π*t)+3
Hertil ville jeg få én t - værdi til at være 1/6 (0,1666667) = t(1)
Det er således også fint, da det passer med funktionen, men når jeg skal finde den anden t -værdi, har jeg lært at jeg skulle trække pi fra: pi - t(1) = 2.974925987, hvilket ikke passer overens med funktionen.
Så har jeg antaget noget forkert, måske i denne eller i opgave a)?
Mange tak på forhånd!
Skriv et svar til: Matematik/svingninger og sinusfunktion (Jeg kan ikke lokalisere det andet punkt.)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

…