Matematik
Eksamensopgave uden hjælpemidler
Hej
Jeg sidder med en opgave, som jeg har vedhæftet som billede og er lidt lost. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal ''redegøre''. Er der nogen, der kan hjælpe mig igang ??
Mvh.
Svar #2
27. april 2014 af hioghi (Slettet)
Men når opgaven siger, at jeg skal redegøre, skal jeg så ikke komme med et matematisk bevis?
Svar #4
27. april 2014 af hesch (Slettet)
Så skal du bevise, at arealet for en trekant = ½ * b * h.
Når det er gjort, er det jo bare at indsætte: b = x og h = 4 - x. Det ses intuitivt, der er ikke meget at bevise.
Svar #5
28. april 2014 af hioghi (Slettet)
Men hvordan bestemmer jeg x, så arealet bliver størst muligt, idet 0 < x < 4
Jeg er kommet frem til noget med monotoniforhold, men kan ikke huske, hvordan jeg skulle konkludere størst muligt, når 0 < x < 4, så jeg er lidt forvirret
Svar #6
28. april 2014 af Andersen11 (Slettet)
Udtrykket for arealet er
T(x) = (1/2)·x·(4-x)
Bemærk, at T(x) er et 2.-gradspolynomium i x. Udnyt så, at grafen for T(x) er en parabel, der vender grenene nedad, og den har derfor sit maksimum i toppunktet. Find nu x-koordinaten for parabelens toppunkt. Kontroller, at det ligger i intervallet ]0;4[ .
Svar #7
29. april 2014 af hioghi (Slettet)
Men hvordan kan T(x) være et andengradspolynomium, hvis der ikke indgår x^2 i T(x)? Skal jeg så omskrive udtrykket før jeg bestemmer maksimum i toppunktet?
Svar #8
29. april 2014 af hioghi (Slettet)
Det giver et negativt tal. Kan ikke få det til at passe :/
Svar #9
29. april 2014 af peter lind
#7 x(x-4) = x2-4x
#8 så har du regnet forkert. Hvad har du gjort ?
Skriv et svar til: Eksamensopgave uden hjælpemidler
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.