Matematik

Matematik

29. april 2014 af 123434 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Keglerne for enden af banen i en ligesidet trekant, hvor hver side er 91,5 cm.

Keglerne har en diameter på 12 cm., og der er 10 kegler i alt.

4.5 Find ud af hvor langt, der skal være mellem keglerne.

Min udregning

areal af trekant:91,5cm*91,5cm*1/2=4186,125cm2

areal af keglernes bund:10cm*(12/2)2cm*3,14=1130,4cm2

afstand:4186,125cm2/1130,4cm2=3,7cm

I bowlingcentret er der en holder til bowlingkuglerne.

I holderen er der 2 baner kuglerne ligger i. Hver bane er 1,73 meter lang. En bowlingkugle har en diameter på 21,83cm.

3.4 Beregn hvor mange kugler der kan være på banerne.

min udregning

1,73m=173cm

173cm/21,83cm=8

8*2=16 kugler i alt

Hvad får I af resultater?

Tak på forhånd og god aften

Brugbart svar (1)

Svar #1
29. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Din løsning af 4.5 er forkert på flere områder. For det første er din beregning af trekantens areal forkert. Trekanten er ligesidet, så dens højde er ikke lig med sidens længde.

For det andet er det slet ikke en arealmæssig betragtning, der skal foretages, men derimod en pakningsmæssig betragtning. Keglerne skal anbringes inde i en ligesidet trekant med siden S = 91,5 cm, og hver kegle har en diameter d = 12 cm. I et hjørne afskærer en kegle en ligesidet trekant, hvis højde er 3 gange keglens radius r = d/2 . Siden i denne hjørnetrekant er derfor s = 3r/((√3)/2) = d·√3 . Afstanden mellem to hjørnekeglers centre er derfor D = S - d·√3 , og da der skal være 4 kegler langs en side, er det derfor 3 gange afstanden mellem to nabokeglers centre langs en kant i den store trekant. Denne afstand mellem to nabokeglers centre er derfor

a = D/3 = S/3 - d/√3 = 30,5 cm - 6,928 cm = 23,57 cm

Brugbart svar (1)

Svar #2
29. april 2014 af Krabasken (Slettet)

"I et hjørne afskærer en kegle en ligesidet trekant, hvis højde er 3 gange keglens radius"

Hvorfor?

Er det bare noget, man burde vide?

:-)

Brugbart svar (0)

Svar #3

Centrum i den indskrevne cirkel for en trekant er vinkelhalveringsliniernes skæringspunkt. I en ligesidet trekant er dette også medianernes skæringspunkt og højdernes skæringspunkt, idet de tre vinkelhalveringslinier, de tre højder og de tre medianer alle er indbyrdes ligestore og lig med hinanden. Da medianerne skærer hinanden i stykker, der forholder sig som 1:2, er radius i den ligesidede trekants indskrevne cirkel lig med 1/3 af længden af en af højderne.

Brugbart svar (0)

Svar #4

Tak!

Det var den med 1:2, jeg havde glemt!

Brugbart svar (0)

Svar #5

# 1

Andersen du har udregnet afstanden mellem keglernes centre - men der spørges om afstanden mellem keglerne.

Den er 23,57 - 2*6 = 11,57

Brugbart svar (0)

Svar #6

Ja, jeg mener også, jeg gjorde det klart, at det var afstanden mellem to keglers centre, jeg beregnede. Det er så dejligt præcist defineret. Hvis man ønsker afstanden mellem keglernes ydersider, så er dit svar det rette.

Det var nok inspireret af den betragtning, at når man taler om afstanden til Månen, så menes der middelafstanden mellem Jordens massemidtpunkt og Månens massemidtpunkt.

Brugbart svar (0)

Svar #7

Right you are!

Skriv et svar til: Matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.