Dansk

Arv og miljø i Det Moderne Gennembrud

03. maj 2014 af Læsehesten96 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej! Håber i kan hjælpe mig med dette spørgsmål! :)

Jeg er i tvivl om det både er miljø og arv som man siger former ens opvækst og fremtid i Det Moderne Gennembrud, eller om det kun er miljøet som former fremtiden. 

Jeg tænker, at det var arven som former fremtiden i Romantikken, og at det så er miljøet som former ens fremtid/liv i Det Moderne Gennembrud.

Er det rigtigt?

På forhånd tak! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. maj 2014 af Nørd1n (Slettet)

I Det Moderne Gennembrud var der stadig mange romantikere, som mente, at det var arven, som formede ens fremtid. Men mange danske tekster fra Det Moderne Gennembrud gør oprør med det, f.eks. har vi læst en tekst, som handlede om det (jeg går i 9. men vi har lige haft om det). Det var en novelle tilsvarende eventyret "Den Grimme Ælling," men ællingen var en krave, og den endte med at dø. Slutningen var noget i stil med: "for det hjælper alligevel ikke, at man er en krage, når man er opvokset på en præstegård". Hvilket betyder, at miljøet former ens opvækst - og ikke arven.

Men jeg tror altså ikke, der er nogen, der kan svare præcist på dit spørgsmål, for det er jo ikke sådan, at alle er enige. Har du virkelig fået så konkret et spørgsmål i dansk?
 


Skriv et svar til: Arv og miljø i Det Moderne Gennembrud

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.