Fysik

Fysik rapport

05. maj 2014 af daHab (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg skal til at lave rapport om det skrå kast, og opgaven lyder således:

Vi skal eftervise uafhængighedsprincippet, der betyder at bevægelsen i horizontal- og vertikalretning er uafhængig af hinanden.

Optag en film med et skråt kast med en bold og overfør filen til LoggerPro. Find bevægelsesligningerne i hhv. horisontal retning og i vertikal i vertikal retning. Hvilken type bevægelser er der tale om?

Plot kasteparablen (dvs. y som funktion af x se evt. øvelse 6,2,3) og tjek om starthastighederne i y og x retning passer med resultatet fra bevægelsesligningerne. Hvad finder i tyngdeaccelerationen g til at være?

Men hvordan efterviser jeg uafhængighedsprincippet ud fra en andengradligning, som jeg får fra ved at plotte det i ind. og hvordan tjekker jeg om startshastighederne i y og x retning passer med resulateret fra bevægelsesligningerne. det giver ikke så meget meining for mig.

også det med tyngdeaccelerationen 


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. maj 2014 af mathon

 Virkeligheden (LoggerPro) contra bevægelsesligningerne.

 LoggerPro-andengradsligningen sammenlignet med

                           \small y=-\frac{g}{2{v_{0}}^{2}\cdot \cos^2\left ( \alpha \right )}\cdot x^2+\tan(\alpha )\cdot x\; \; \; \; \; uden\; luftmodstand            


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. maj 2014 af peter lind

Du skulle gerne få bevægelsesligningerne

x=v0x*t

y = -½g*t2+v0y*t

Hvad x er påvirker jo ikke y og omvendt hvad y er påvirker ikke x så bevægelsesligningerne er uafhængige af hinanden


Svar #3
05. maj 2014 af daHab (Slettet)

#1

 Virkeligheden (LoggerPro) contra bevægelsesligningerne.

 LoggerPro-andengradsligningen sammenlignet med

                           \small y=-\frac{g}{2{v_{0}}^{2}\cdot \cos^2\left ( \alpha \right )}\cdot x^2+\tan(\alpha )\cdot x\; \; \; \; \; uden\; luftmodstand            

Hvordan er du nået  frem til formlen ? marthon 


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. maj 2014 af mathon

se

Vedhæftet fil:kast_3.doc

Skriv et svar til: Fysik rapport

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.