Dansk

Der er et yndigt land

11. maj 2014 af Kyeden (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg kunne virkelige bruge hjælp, jeg har trukket "Danmark i lyrikens sporg" og der har jeg valgt, Der er et yndigt land, men har brug for hjælp til metafor og sporglige billeder. Gerne hurtigt :-D

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. maj 2014 af interesseret (Slettet)

Hvad mener du præcist? Skal du finde metafore og sprogelige billeder i teksten?

Svar #2
11. maj 2014 af Kyeden (Slettet)

Ja

Brugbart svar (2)

Svar #3
11. maj 2014 af Stygotius (Slettet)

Der er kun én metafor i det digt, og det er

"thi blå sig søen (=havet)  bælter" dvs. slynger sig rundt som et bælte -eller deler sig i bælter (Storebælt, -Lillebælt).

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. maj 2014 af ChristianET (Slettet)

Jeg ved ikke om jeg har forstået det rigtigt, men jeg tænker at der er en masse sproglige billeder i sangen. Alle de billeder du forestiller dig og danner dig i dit hoved, når du læser teksten. F.eks. hvilke billeder forestiller du dig, når du foreksempel "Det står med brede bøge", "Det bugter sig i bakke, dal", "Bag højens bautasten".

Her forestiller jeg mig hvertfald nogle flotte bøgeskove, de mange bakker i østjylland i modsætning til vestjylland...?

Brugbart svar (1)

Svar #5
11. maj 2014 af Stygotius (Slettet)

Du skal nok finde ud af hvad en metafor er.

Det er et udtryk som er taget fra ét område og brugt på et andet område.

Når vi snakker om et bords "ben ", har vi taget et udtyk fra den menneskelige anatomi og brugt det om et møbel. Det er en metafor.

Brugbart svar (0)

Svar #6
12. maj 2014 af PsychickIcescream (Slettet)

Du kunne også søge efter metaforer og sproglige billeder i hele sangen og ikke kun det første stykke hvis du ikke allerede har gjort det. For der kunne man godt finde mere end en metafor ville jeg tro.

-Victor

Brugbart svar (0)

Svar #7
12. maj 2014 af Stygotius (Slettet)

Det er ikke et spørgsmål om at tro.

Skriv et svar til: Der er et yndigt land

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.